Raw strava (vitariánství) se v Česku velmi rozmohla. Zdravé výživy nabízí spoustu raw slaných i sladkých dobrot, dokonce existuje i mnoho restaurací a kaváren zaměřených právě na syrové pokrmy. O co jde? Pojďme se společně na tento výživový směr podívat.

Co znamená RAW?

RAW food, častěji pouze RAW, byl přejatý z angličtiny a znamená syrový. Do češtiny název překládáme jako syrová nebo živá strava. Často celému směru říkáme vitariánství (člověku vyznávajícímu tento styl pak vitarián). V Česku se tento směr těší velké popularitě.

Princip syrové stravy

RAW vychází z myšlenky, že tepelnou úpravou nad 42°C potraviny ztrácí své výživové hodnoty – enzymy, vitamíny a minerály. Při delším vaření jsou potraviny již zcela „mrtvé“ a vaření kompletně se označuje jako „mrtvá strava“. Tato strava je podle zastánců RAW food pro tělo cizí a imunitní systém se jí začne bránit, vznikají záněty a chronické choroby. Základem tohoto výživového směru je tedy konzumovat co nejvíce přirozené, pouze rostlinné potraviny, vhodně zkombinované a tepelně neupravené.

Skladba RAW stravy

Největší podíl stravy vitariána tvoří syrové nebo sušené ovoce (často exotické), zelenina, semínka a ořechy, kokos a různé superpotraviny (např. chlorela, spirullina, maca, kakao, acai atp.). Z těchto ingrediencí si tvoří vitarián svůj jídelníček. Pomocí mixéru si vytváří na snídani smoothie (koktejly z mixovaného ovoce a superpotravin), smoothie misky (stejný princip jako smoothie, ale nalije se do misky a ozdobí ovocem, kakaovými boby, superpotravinami), různé dresinky na saláty, rostlinná mléka, jogurty, pudinky, mixují si základy na energy RAW tyčinky, známé „tvarohové“ dortíky nebo dezerty. Na oběd většinou pojídá RAW zeleninové saláty s různými zálivkami a dresinky především z kešu oříšků nebo slunečnice nebo využívá sušičku k sušení RAW placek, chipsů a chlebů, které dobře ladí k salátům. Používá také odšťavňovač na tvorbu ovocných nebo zeleninových šťáv a spiralizér na špagety z cukety nebo batátu.

V RAW foodu není zastoupena žádná vařená strava a živočišná strava (žádné maso, ani ryby, ani mléko, másla, sýry nebo vejce). Kromě pohanky, quinoi a občasného použití ovesných vloček zde nenajdete ani žádné obiloviny. Pohanka i quinoa se vždy dopředu namáčí (tzv. aktivují) nebo nechají naklíčit. Ani luštěniny strava vitariána neobsahuje – pouze v klíčené podobě (mungo, čočka, hrách, cizrna). Většina vitariánů je zároveň i vegany. Někteří z nich ale do jídel používají med, protože obsahuje cenné enzymy a výživné látky.

Plusy versus mínusy

Klady

  • Rychlost a jednoduchost přípravy
  • Není třeba kuchyň
  • Velké množství vitamínů, minerálů, antioxidantů a enzymů
  • Velké množství energie (tělo ji nepoužívá na trávení)
  • Zásadotvornost stravy
  • Skvělá strava na léto – osvěžující, lehká a rychlá
  • Rychlé hubnutí
  • Nutnost jíst velké porce
  • Jednoduchá příprava jídel do práce a ven (stačí nakrájet salát, umixovat smoothie)

Zápory

  • Po nějakém čase začne být náročné připravit si uspokojivé jídlo a v kuchyni se tráví překvapivě mnoho času
  • Často příliš mnoho exotických surovin (banány, kešu, kokos) – velká uhlíková stopa, nesezónnost, mnoho pesticidů, jiná energie cizokrajných potravin
  • Není dlouhodobě udržitelné
  • Strava extrémně jinová (příliš expandující, už ne jen uvolňující a osvěžující) způsobuje jinové nemoci
  • Větší množství ovoce může působit problémy se zažíváním, se zuby a dalšími orgány
  • Ne všechny potraviny nebo jejich živiny jsou v syrové podobě vstřebatelné (lykopen)
  • Sklon k energeticky velmi nízkému přijmu pod bazální metabolismus
  • Nutnost hlídat vitamín B12, D, železo a vápník, bílkoviny
  • Problém ve společnosti (oslavy, firemní večírky, jídla v restauracích, dovolené)
  • Mnoho antinutričních látek ve stravě (semínka a ořechy je třeba namáčet)
  • Sklon k větší a časté konzumaci tučných RAW dortíčků, tyčinek a dezertů
  • Neuspokojení chutí – člověk může mít pocit „nedojedení“ a může tzv. „plácat páté přes deváté“
  • Zrychlenost, hyperaktivita, neuzemněnost – vitariáni často „létají v oblacích“
  • V chladných dnech může být člověku velká zima z nedostatku jangu – je třeba do jídel dodat zahřívací koření
  • Problémem může být extrémní konzumace cukrů (ovoce) a tuků (ořechy a semena)
  • Tato strava není pro každého (každý jsme jiný)
  • Dle ajurvédy syrová strava oslabuje trávení

Jíme Jinak zkušenost:
A jak to máme v Jíme Jinak? Syrové potraviny jsou součástí našeho jídelníčku, dodávají nám enzymy. Každý náš pokrm obsahuje syrovou část – ať už zelenou posypku (pažitku, petrželku, jarní cibulku), zeleninový salát či syrovou přílohu (ředkvičku, okurku atp.). V létě si rádi dopřejeme také syrové ovoce, meloun, čerstvé šťávy nebo smoothie. A nepohrdneme také kouskem RAW dezertu nebo třeba RAW tyčinkou či kuličkou na svačinu, ale tyto potraviny nejsou základem našeho jídelníčku, spíše doplňkem a zpestřením.

Zkušenosti čtenářů

Syrovou stravu si vyzkoušelo i mnoho našich čtenářů, když hledali svoji cestu ke zdraví. Jejich zkušenosti si můžete přečíst v příbězích.  Např. Myslela jsem, že snad umřu.

Co na to odborníci v Klubu Jíme Jinak

Jak je to s raw stravou a paleo dietou?

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekŽampiony na česneku
Další článekSetkání 18.3. 2019 s Evou v Mladé Boleslavi