Rychlá a k výrobě jednoduchá verze domácího tofu zcela bez sóji i lepku. Stačí vám k tomu 1 ingredience, kterou určitě máte ve spíži a voda. Toto tofu může být pokaždé jiné. Variant dochucení je totiž nespočet.
Ingredience
na 2 cihličky
  • 200 g cizrny
  • 550 ml vody
  • (volitelně: sůl, koření či bylinky na ochucení, kurkuma na obarvení)

Jak připravit cizrnové tofu

  1. Namočíme cizrnu do většího množství vody na minimálně 5 hodin (klidně přes noc).
  2. Vodu slijeme přes sítko do dřezu. Cizrnu uchováme.
  3. Slitou cizrnu dáme do blenderu s 550 ml vody a zcela dohladka rozmixujeme.
  4. Pomocí pytlíku na výrobu mléka, gázy nebo utěrky vymačkáme všechnu vodu do hrnce.
  5. Hrnec s cizrnovou vodou přivedeme k varu. V tomto kroku případně přidáme sůl, bylinky nebo kurkumu.
  6. Mícháme do zhoustnutí (zhruba 10 minut).
  7. Až je hmota hustá jako pudink, vypneme.
  8. Přelijeme hmotu do formiček (hrnečky, skleněná miska, silikonové formičky).
  9. Minimálně hodinu necháme v chladu ztuhnout.
  10. Poté krájíme a používáme jako klasické tofu do stir-fry, smažené, do zeleninových jídel, polévek atp.

Obměna

  • Varianta tofu z cizrnové mouky bez mixování: 100 g cizrnové mouky (1 skleničku) namočíme v nádobě do 500 ml vody (5 skleniček) na minimálně 5 hodin. Po tomto čase opatrně bez toho, aniž bysme pohnuli s moukou usazenou na dně, odebereme 2 skleničky vody a vylijeme pryč. Zbylou vodu v nádobě s moukou opatrně slijeme do hrnce a přivedeme k varu (v tomto kroku můžeme přidat sůl, bylinky a kurkumu) a přidáme namočenou cizrnovou mouku. Mícháme do zhoustnutí (zhruba 10 minut). Vypneme a nalijeme do formiček a necháme ztuhnout.
  • Varianty dochucování: 1) 1/4 lžičky kukurmy, 0,5 lžičky soli, 0,5 lžičky sušeného česneku v prášku, 2) 0,5 lžičky soli, 1 lžička indické bylinky, 3) 1 lžička arame řas, 1 lžíce grilovacího koření, 0,5 lžičky soli. Experimentujte!

Praktické

  • Toto tofu se dá použít do všech slaných jídel jako tofu ze sóji. Dá se restovat, smažit, obalovat, drolit na míchaná „vajíčka“, dusit se zeleninou, vařit v polévce, používat jako náplň (sushi, sendviče, plněná zelenina) atp.
  • Těsto na tofu můžete v 5. kroku dle vašich preferencí osolit, dochutit bylinkami, řasami, zeleninou, kořením, kurkumou pro barvu, semínky atp.
  • Zbytek z výroby tofu (tj. kousky cizrny) můžete použít do karbanátků, sekaných, placek, gulášů, polévek, slaných sušenek aj.

Chutný online kurz: Jak na zdravé dezerty

Bez cukru, mléka, vajec a bílé mouky.

Pojďte si společně pochutnat - zdravě!

  • 10 nejoblíbenějších dezertů
  • praktické videolekce
  • + bonus Vánoční cukroví

Překvapte i náročné mlsaly.

Zjistěte více

10 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Ahoj Evi, chci Vám moc poděkovat za úžasné stránky. Už se podle vás stravuji asi 2roky. Moc mi to chutná a manželovi kupodivu taky. Nechtěně jsem zhubla asi 5kg (na 54kg) a cítím se dobře, mám i více energie. Hodně lidí mi říká, že jsem až moc hubená, ale nedokážu už přibrat. Nedržím se stravy podle vás na 100%, ale z tak na 85%. Mám pocit, že občas prostě potřebuji zhřešit.
    Moc díky a přeji hodně štěstí. Lenka

    • Lenko, moc děkujeme za pochvalu. Pokud byste se k nám chtěla přidat do Klubu, tak tam tyto všechny věci řešíme do detailu. Ve zkratce jen napíšu, že to bude asi součást detoxikace a mělo by se to časem spravit, může to být příliš slanou/suchou/stahující stravou, stresem, kouřením apod. Také můžete dělat nějakou dietní chybu, ale to už v komentáři nevyřešíme. Jestli vás to uklidní, já jsem jednu dobu šla s váhou na 49 kg, ale po nějakém čase jsem zase došla na svých plus mínus 57kg při výšce 173 cm. Kamarádka se lekla, že jsem anorektička, ale když viděla, co sním a jak jsem čiperná oproti dřívejšku, hned se uklidnila 🙂

  2. Dobrý den,
    upřímně jsem se těšila na výsledek. Večer namočila bio cizrnu, propláchla, umixovala a rozmixovala dohladka, přecedila, zatížené nechala dovykapat, po 2 hodinách dala vařit + koření, vařila 15 min. Chtěla jsem použít „tofu“ k obědu, proto zvolila malý pekáček, aby byla tenká vrstva. Hmota neztuhla. Je kašovitá. Použiji do omáčky, žádný problém. Nějaký krok byl chybný, poradíte. Děkuji Eliška

    • Krásný den, Eliško, mrzí nás, ze se tofu nepovedlo. Je mozne ze vase cizrna méně saje. Priste dejte méně vody a přidávejte ji postupne. Urcite se povede. Každopádně i když je hmota kasovita bude vyborna třeba jako omáčka k naparene zelenině a testovinam:)

  3. Já nějak nechápu co se udělá s tou cizrnovou kaší když se vaří jen vymačkaná voda…???

    • Mrkněte do poznámky u receptu tam píšu, co s ní 🙂 Jinak já ji používám na zahušťování polévek, omáček, gulášů, ale dá se použít i do karbanátků, nákypů, pečených jídel, placek atp.

  4. To vypadá skvěle, díky za tip 🙂
    Jenom by mě zajímalo, jak dlouho pak toto hotové cizrnové tofu vydrží v ledničce? V týdnu po práci není času nazbyt a hodilo by se třeba na rychlou večeři ;-). Nebo zamrazit? Ale to obecně moc nedoporučujete…
    Děkuji za odpověď a přeji krásný zbytek víkendu 🙂

    • Můžu potvrdit, že 3 dny vydrží bez újmy, víc jsem zatím nezkoušela, ale myslím si, že 5 dní by vydržet snad mohlo 🙂 Mražení není dobré z hlediska energií, samozřejmě se svět nezboří, když občas něco zamrazíte a poté použijete, já mám takto třeba mražený hrášek a borůvky a občas to někam použiji. Zrovna ale u tohoto receptu bych si nebyla moc jistá, jestli by to šlo… Každopádně můžete zkusit a dát vědět, jak to dopadlo 🙂

  5. Zobrazit všech 10 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.