Nevaříte polévky? Chyba! Máme pro vás 6 dobrých důvodů, proč se k nim vrátit. A spoustu tipů a receptů jak to udělat, aby polévky chutnaly a byly pokaždé trochu jiné.

Babičky měly pravdu: polévka je grunt!

Pro naše předky byla polévka základ a nesměla chybět při žádném obědě. Byla levným jídlem, zároveň ale vydatným a zdravým. Často se přinášela na stůl již ráno, aby dodala energii těm, kteří šli pracovat na pole, ale také dětem a ženám. Složení polévek se po celý rok měnilo. Na jaře byly polévky lehké, plné jarních bylinek a volně rostoucích rostlinek, které doplňovaly vitamíny a minerály ztracené po zimě, na podzim a v zimě se podávaly polévky hutnější, zeleninové nebo luštěninové. Dnes v moderní zrychlené době, kdy ženy nemají čas vařit, se na polévky zapomíná. Ale to je velká škoda! Rozhodně by měly zůstat nedílnou součástí našeho jídelníčku.

6 důvodů proč jíst polévky

  • Jsou nízkokalorické a pomáhají hubnutí – polévka před hlavním jídlem krásně nastartuje trávení, obsahuje málo kalorií, zasytí a nedochází tak k přejídání při hlavních chodu. Dle studií lidé konzumující polévky před jídlem snědí o 20 % méně hlavního chodu a mají menší sklony k obezitě než ti, kteří polévky nejedí (1, 2).
  • Jsou nízkorozpočtové a rychlé jídlo – rozpočet na polévku je velmi nízký a polévka je jednoduchým a rychle hotovým jídlem – může nahradit i oběd nebo večeři. Je to skvělé jídlo pro studenty i rodiny s dětmi.
  • Můžete do nich zakomponovat „zbytky“ – pokud máme v lednici zbytky obilovin, luštěnin nebo nepříliš pěknou zeleninu, stačí vše zkombinovat do polévky a výborné jídlo je na světě!
  • Nikdy nejsou stejné – díky rozmanitosti zeleniny, obilovin, luštěnin, zavářek, knedlíčků, nočků, krutonů, rozmanitým dochucovadlům, pomocí bylinek, koření a různých způsobů příprav polévek (například pouhým rozmixováním) nikdy nemusí být žádná polévka úplně stejná.
  • Zahřejí i zasytí – na podzim a v zimě polévky nás krásně zahřejí, zejména, když se vrátíme ze sychravého počasí. Pokud do polévek přidáme i obilovinu a luštěninu, krásně nás zasytí a mohou nahradit hlavní jídlo.
  • Jsou zdroj živin a tekutin – polévky obsahují spoustu minerálů, vitamínů, vlákniny a výživných látek. Pomáhají nám také dodržovat pitný režim, do kterého ji můžeme zahrnout.

Jakou polévku vybrat?

  • Na snídani – měla by být lehká, ale zároveň výživná a dodat energii na začátku dne. Nejčastěji volíme miso polévku, do které můžeme pro zasycení přidat zbytky uvařených obilovin, ovesné vločky nebo semínka.
  • Před hlavním chodem – lehčí polévka, například krémová nebo zeleninová.
  • Jako hlavní chod – sytá a hustá zeleninová polévka v kombinaci s obilovinou a luštěninou nebo podávaná s chlebem či plackami. Například hrstková, zelňačka, bramboračka nebo boršč.

Tradiční a oblíbené polévky:
Prdelačka
Zeleninová s nudlemi
Bramboračka
Dršťková
Čočková
Cibulačka
Houbová
Kvásková
Zelňačka
Hrstková
Kulajda
Květáková
„Rajská“
Hrachovka
Kapustová
Minestrone
Ruský boršč

Jednu poctivou polévku prosím!

  1. Polévky můžeme dělat na oleji na cibulce (obědové) nebo na vodě (miso polévky).
  2. Základem polévky by měl být vždy poctivý zeleninový vývar. Polévce dodá chuť a nám energii, sílu, minerály a živiny. Pokud ho nemáme, můžeme použít vodu a dochutit ji domácí vegetou. Nepoužíváme kupované vegety, obsahují příliš mnoho soli a zbytečných aditiv.
  3. Zeleninu do polévky volíme dle sezóny. Na jaře používáme do polévek i čerstvé bylinky (např. libeček) a divoké rostliny (kopřivu, bršlici, žabinec aj.).
  4. Zahušťujeme vločkami, jáhlami, pohankou, quinoou, amarantem, kuskusem a dalšími obilovinami. Můžeme využít i hrašku. Polévky ozvláštní různé druhy nudlí a těstovin, knedlíčky, nočky, semínka nebo třeba krutony.
  5. Dochutit ji můžeme sójovou omáčkou, umeoctem, miso pastou, česnekem, kořením, bylinkami nebo třeba tradičním kváskem.
  6. Polévky vždy zdobíme nasekanými čerstvými natěmi – tradičně pažitkou, petrželkou, ale můžeme použít i nasekaný pórek, jarní cibulku, řeřichu, listovou zeleninu, nať mrkve, libeček, kopr, jitrocel, pampeliškové listy, kontryhel, žabinec, sedmikrásky, klíčky a další. Můžeme posypat také opraženými chlebovými krutony, opraženými semínky nebo cizrnovým křupáním.

Děláte polévky?

Jak často máte na stole polévku vy? A která je vaše nejoblíbenější? Podělte se s námi v komentářích níže.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Vaření dle JJ je jednoduché a nejsem unavená, takže to jde samo

Jana: Těch informací je hodně, ale strašně mě to...

Máme několik kilo dole a cítíme se skvěle

Zdefal: Dobrý den, přeji všem a hlavně Vám Evi....

Z jídelníčku je nadšená celá rodina

Beagil: Varím podla Vaších receptov a celá rodinka je...

JJ mi pomohlo najít směr, kterým chci jít

Petrushe: Ahoj Evi, chci touto cestou moc poděkovat za...

Dva týdny jsou pryč a s nimi i 3,2 kg (Jana)

Jana: Zdravím, dva týdny Hubneme do plavek jsou pryč...

4 kg za 11 dňov bez námahy (Jana)

Jana: Ahoj, dnes mam 11. den a - 4...

Po 5 dnech 3,5 kg dole (Mirka)

Mirka: Krásný den všem:-)...tak po pěti dnech v kurzu...

Díky Klubu JJ se ze mně stává jiný člověk

Maca.stej: Jsem v Klubu JJ druhým rokem a téměř...

Své porce musím bránit před rodinou:-)

Adad: Dobrý den, děkuji za krásný a hlavně srozumitelný...

Děkuji za to, co děláte!

Zlatka: Dakujem velmi pekne za vsetko co robite pre...

Nehoní mě mlsná a dokázala jsem se vzdát kávy

Silvushe: Evi, Helčo, jste fenomenální ! Vy i vaše...

Chuťové orgie díky kurzu Jarní očista

Dudysek: Zdravím moc do JJ a musím vyjádřit velké...

Manžel si všiml, že mám menší zadek a chce, abych mu také vařila

Kamlibe: Musím vám napsat, že podle vašeho jídelníčku je...

Velký dík za kurz

Jana: Paní Evičko a Heleno, velký dík za kurz vánoce...

Recepty v kurzu jsou perfektně připravené

Dudkoa: Jste super, zatím mám za sebou 10. den...

Největší hubnutí nastalo po vysazení cukru a bílého pečiva

Mrask: Dobrý den, začala jsem asi 14 dní před...
  1. Dnes v zrychlené moderní době, kdy ženy nemají čas vařit…. Ach jo, jakože formulace dost nešťastná.

  2. Hezký den, Evi.
    Polévky k snídani mi vůbec nedělají problém, je to přímo vzpruha. Kaše doteď nějak “nedávám”, trochu mi z toho navaluje, ale třeba to chce jen vychytat přípravu :-).
    Ráda bych se ale zeptala, zda je chybou přidat si k polévce krajíc kváskového chleba. Občas přidám nějakou obilovinu přímo do polévky a vím, že je velký rozdíl mezi vařenou obilovinou a chlebem (byť z celozrnné mouky), ale potřebuji to nějak uchopit, abych věděla, co se pak děje v těle, ve střevech, když smíchám polévku a chléb. Dělá to neplechu?
    Kujuuu :-D
    Lucie

  3. Polévky vařím velice často, snažím se denně, i dětem na večeři, jak už psaly jine páni, je to super zdroj jak do děti dostat zeleninu

  4. Varím 2x denne, ráno miso a potom ešte aj večer. A keď nie sme úplne fit, alebo sme mali nejaké nevhodné potraviny, tak aj 3x denne. Milujeme strukovinove, ale aj čistú zeleninu s pohankou alebo quinoou

  5. Ano, každý den, dřív to byly večeře, s dětm to jsou i obědy. děti mají každý den. od té doby co mám tyčový mixer nejsou opravdu nikdy stejne:-) Nejvic frčí dýnova, čočkova, hrstkova….a hovězí vývar:-)

  6. Zobrazit všech 14 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekTeorie pěti elementů – dostaňte se zpět do rovnováhy
Další článekSedlácká bída