Základní informace

Tahle dobrota vznikla tak trochu náhodou. Byla jsem na návštěvě u Evy a měla chuť pro všechny uvařit večeři. V lednici byly uvařené černé fazole, rýže a několik druhů čerstvé zeleniny. A tak jsem opět improvizovala a výsledek se, alespoň dle blažených obličejů strávníků, povedl.

Ingredience pro 4 porce

  •  2 větší cibule
  •  1 hrnek na malé kousky pokrájené dýně  (i se slupkou)
  • 1 velká mrkev
  • 1 hrnek červeného zelí pokrájeného na nudličky
  • 1,5 hrnku uvařených fazolí (černá, červená, může být i bílá, jakákoliv)
  • 2 stroužky česneku (není nutný)
  • trochu drceného kmínu (není nutný)
  • sůl
  • olej
  • 1/4 litru vývaru nebo horké vody
  • na dochucení trochu umeocta a sójové omáčky

Postup

Cibuli nakrájíme na kostičky, mrkev na menší kolečka, nebo půlkolečka, dýni na malé kostky, zelí na nudličky. Do kastrolu dáme trochu oleje, rozpálíme a vložíme cibuli, mrkev a trochu soli. Cibulku s mrkví  orestujeme do sklovata a zalijeme horkým vývarem, nebo horkou vodou. Přidáme dýni a zelí a vaříme na mírném ohni pod pokličkou cca 10 minut. Přidáme uvařené fazole a vaříme dalších 10 minut dokud není dýně i zelí měkké. Pokud je omáčka málo řídká, rozřeďte ji horkou vodou, nebo vývarem. Pokud je moc řídká, tak v trošce studené vody rozmícháme 2 lžíce kukuřičného škrobu a zeleninu s ním zahustíme.  Necháme minutku povařit a je hotovo. Dochutíme umeoctem  a troškou sojové omáčky Shoyu.

Podáváme s celozrnnou rýží, nebo jinou obilovinou. (pohanka, bulgur, rýže s bezpluchým ovsem…)

K jídlu se výborně hodí presovaný salát s mrkví a brokolicí. My jsme doplnili ještě pečenou dýní a řepou, napařenou brokolicí a čerstvými natěmi petržele a žabince ptačince.

Praktické

Pokud máte předem uvařené fazole a rýži, můžete jídlo servírovat do 30 minut.

Obměna

Použít můžete jakoukoli zeleninu, kterou máte zrovna doma. Dobrá je i kombinace s kedlubnem, červenou řepou, cuketou či mrkví.

Změnit můžeme také přidané koření, místo kmínu můžete dát tymián, nebo oregáno nebo také vůbec nic, což je ideální pro malé děti.

Kompletní talíř

Toto jídlo je kompletní talíř. Je zde jak luštěnina (fazole), tak obilovina (příloha -rýže) a tepelně upravená zelenina (v guláši). Jídlo skvěle doplní kvašený  mrkvovo brokolicový salát. Ještě je důležité doplnit talíř o zelené natě – ideálně posypat petrželkou a praženými slunečnicovými, nebo sezamovými semínky.

Děti

Takové jídlo je vhodné až pro děti od 2 let, pokud je stravujete přísně jako my. Do 1,5 roku by se totiž mělo velmi opatrně začít s olejem, sojovou omáčku dáváme až k druhému roku.

Ovšem, pokud dítě běžně dostává maso apod., pak není co řešit a můžete klidně podávat tento pokrm, protože ve srovnání s konvenční stravou je pořád ještě velmi light.

ZDARMA: Seriál "Hubneme do plavek"

Měníme jídelníček a hubneme do plavek

➠ Jak na léto zhubnout bez dřiny
➠ Jak upravit jídelníček
➠ Nejčastější letní chyby
➠VIDEO:Jak zhubnout do plavek
(vidělo už 3 000 lidí)

 

Zjistit více

9 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Nakonec jsem zkusila s tou cizrnou a bylo to dobré. 🙂 Neměla jsem červené zelí, bylo potřeba dodělat z lednice bílé. Chuťově mě to překvapilo, bála jsem se, že to bude mdlé, s umeoctem a shoyu jsem to nepřeháněla (snad – na poloviční množství 2 čajové lžičky od každého) a chuť byla výborná, mám pocit, že hodně udělalo zelí, ale i dýně. 🙂

    • Skvělá inovace, ono je v podstatě jedno, jaká luštěnina či zelenina se tam dá, chuť je pokaždé trochu jiná, ale skvělá a to je důležité.

      • Dnes jsem vařila z červených fazolí a červeného zelí, k tomu celozrnnou rýži, kysané zelí.. Syn snědl vše, čímž mě velmi potěšil (na zdravé a striktní stravování je zvyklý, ale poslední dobou trochu s jídlem zlobí, hlavně když uvařím dle JJ, nevím proč). Manžel tajně 2x ochutnal z hrnce, nakonec si nandal, ale ohřál si to v mikrovlnce (tu hodlám zrušit, sama ji již nepoužívám, pro syna nikdy) a pak řádně osolil a opepřil..Ach jo.. Jak jsem začala vařit ještě přísněji dle JJ, už s námi nejí a jí ještě hůř. Ale jídlo mi přišlo také bez chuti. Na celé uvedené množství jsem použila 1 polévkovou lžíci Shoyu a 1 pol. lžíci umeocta. Je to málo? Celé jsem solila jen malinko.

        • Ivano, nechte muze, at si to ochuti jak potrebuje. Pokud nema zrovna akutni zdravotni potize se zakazem soleni nebo neco podobneho, tak je dobre, za aspon ji cerstve domcaci jidlo, ze do sebe dostane obiloviny, lusteniny a zeleninu. Urcite je dulezite si jidlo dochutit podle potreby, dulezite je, aby vam chutnalo, preci nechceme u jidla trpet 🙂 Chute se meni tim, jak clovek lepe a lepe ji, takze obvykle zacne postupne mene solit, takze presny navod na mnozstvi neexistuje, kazdy si musi dat podle chuti. Nebojte se ochutit a okorenit.

          • Je mi jasné, že u jídla, které nechutná, se nedá vydržet. Jen se snažím co nejméně solit (a Shoyu i Umeocet jsou dost slané, k tomu troška soli do základu, tak se bojím, abych nakonec té soli stejně neměla moc já i syn). Děkuji za pozitivní přístup. 🙂

            • Když byste měla po jídle nápadnou žízeň a chuť na sladké/ovoce/džus, tak to bylo moc slané 🙂 Jinak hodně slané je všechno kupované pečivo a jídlo v restauracích. To je dobré měřítko. Hlavně se s tím jídlem moc nestresujte 🙂

  2. Bezva, mrkev mám svoji, pořád jí tahám ze země, tak je sto pro bio:-) Květák jsem smíchala s cibulí, dala do sklenice a zatížila, po třech dnech jsem dala do lednice a z části udělala ten salát s okurkou, moc nám to chutnalo, doporučuju, okurka hezky pustila vodu, květák byl křupavý, prostě mňamka. Těším se na další recepty! A ještě jedna novinka, kamarádka chce taky zkusit vařit jinak podle vás, tak budeme vařit sobotní oběd spolu, tak mám trochu nervy, aby to chutnalo. Napíšu, jak jsme dopadly 🙂

  3. Fantazie, díky za nápad – hlavně ty kombinace se saláty a různé úpravy zeleniny ještě tak nezařazuji. Můžu použít i na jemno nakrájenou nať z mrkve? Zatím jsem jí použila pouze do vývaru. A ještě jedna otázka máte zkušenost se syrovým květákem? Zbyl mi, tak jsem ho smíchala s nakrájenou okurkou a dala pod talířek a zatížila, tak jsem zvědavá, co vznikne 🙂 Krásné dny!

    • Nať z mrkve, pokud ji tedy máte raději v bio kvalitě, nebo nejlépe domácí použít můžete, je to součást zeleniny a dokonce někde (snad v Africe) používají jen tu nať a mrkev kořen vyhazují. Kvašená zelenina jde ze všeho i z květáku, tak dejte vědět, jak se povedlo.

  4. Zobrazit všech 9 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.