Studie: Nezdravé jídlo zhoršuje paměť a schopnost ovládat chutě na jídlo

0

Podle nových studií nezdravé stravování zhoršuje paměť a omezuje mozkové funkce. Ale nejen to. Také ovlivňuje schopnost rozpoznat, že jsme nasycení. I pouhý týden na fast-foodovém jídle a jídle s přidaným cukrem vede jinak zdravé a hubené mladé lidi k přejídání.

Západní strava vede k přejídání a horší paměti

Studie testovala 110 studentů ve věku 20-23 lety, kteří obvykle jí zdravě. Část z nich se při výzkumu začala stravovat ve fast foodech – jedli hamburgery a wafle. Druhá skupina jedla dál zdravě.

Vědci pak testovali paměť všech zúčastněných a jejich touhu po sladkých snídaňových cereáliích (Zdravé snídaňové cereálie? Místo vlákniny si dáváte cukrovou bombu).

V posledním výzkumu o výživě odborníci zjistili, že pokud budeme jíst podle západních zvyklostí (tj. sladkosti a doslazované potraviny, tučná strava, průmyslově zpracované potraviny, fast food), je velká pravděpodobnost, že se nám zhorší paměť a budeme se přejídat.

Studenti, kteří jedli nezdravá západní jídla, měli horší paměť a větší chuť k jídlu, i když už byli sytí. Podle vědců to naznačuje, že tučná a sladká jídla poškozují fungování hypokampu – části mozku, která má na starost touhu po jídle a paměť.

Regulace nezdravého jídla?

S výsledky souhlasí i další vědci. Rachel Batterhamová z Univeristy College London, která se specializuje na výzkum obezity a cukrovky, dodává: „Jde o jednu z prvních podobných studií u člověka, u zvířat byl vliv nezdravého jídla na mozek prokázán už dříve. Pochopit dopady současných stravovacích návyků na mozek je zásadní,“ řekla britskému Deníku Guardian. Je ale třeba ještě dalších výzkumů.

Richard Stevenson, profesor psychologie z univerzity Macquarie v australském Sydney věří, že vlády budou jednou muset nezdravé jídlo kvůli vlivu na kognitivní funkce mozku regulovat, podobně jako konzumaci tabáku. Nezdravé jídlo vede k přejídání, přejídání k obezitě a cukrovce. Obě tyto nemoci souvisí se sníženým výkonem mozku a vyšším rizikem vzniku demence.

Online kurz Jak začít jíst zdravě (zdarma)
Chcete změnit stravu a začít jíst zdravěji? Podívejte se na online kurz Jak začít pro začátečníky (zdarma).

zdroj: royalsocietypublishing.org, irozhlas.cz

Staňte se členy Klubu Jíme Jinak

Získáte videorecepty, jídelníčky, rozhovory s odborníky, rady, slevy na nákupy a online kurzy.

materiály

Za 14 dní mám dole 5,3 kg a 5 cm v pase!

Alenaleak: Po 14 dnech mám dole 5,3 kg a...

Po 5 dnech 3,5 kg dole (Mirka)

Mirka: Krásný den všem:-)...tak po pěti dnech v kurzu...

Jídlo je výborné, rychlé a léčí a navíc ušetřím na nákupech

Vherm: Ahoj všem, jsem 12. den v hubnutí do...

Moja rodina je novou kuchyňou nadšená (Petra)

Petra: S Jíme Jinak jem už takmer tri mesiace...

Moc se mi líbí nové stránky

Jana: Nové stránky jsou úžasné! Skvěle se v nich teď...

Rychlá příprava jídel, které mi chutnají

Pribe: Mám dole 4,8 kg a pokračuji dál. Je...

Za 4 týdny mám 4 kg dole (Sylva)

Sylva: Krásný den, děvčata:-) Jsem s vámi už 4....

Věřím, že to půjde (Olga)

Olga: Zdravím a připojuji se ke všem, co děkují,...

Zbavila jsem se zánětu v rameni

Jitka M.: srdečně Vás zdravím a děkuji Vám za spoustu...

To, co děláte, mě obohacuje, inspiruje a učí

Pavla: děkuji Vám za Vaši lásku k jídlu, díky níž...

Bez masa je mi skvěle

Petra: Nejdřív jsem to vůbec neplánovala, ale nakonec jsem maso...

Přerod tetičky Tsunami na tanečnici salsy pokračuje.

Evi, Helčo. Co jste mi to udělaly! Místo práce...

Upravil se mi tlak, cholesterol i astma (v 73 letech)

Proda4: Dobrý den, patřím sice k začátečnicím ve stravování...

Šok: jí to i můj masomil manžel!

Jana: Šok! Jídla z kurzu jí i můj masomil...

Hlavním motivem pro mě bylo sdíleni a inspirace

Pavlína: Dámy, dobrý den. Pro mě je to dnes...

Kurz byl nejkrásnějším dárkem, který jsem kdy dostala

Dagbri: Jsem moc ráda, že jsem na Vaše stránky...

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekJarní květáková polévka se zavářkou z kuskusu
Další článek5. Newsletter – Krize nebo euforie