Přemýšlíte, co udělat své drahé polovičce k dnešnímu dni zamilovaných? Potěšte ho/ji těmito krásnými lívanci ozdobenými ovocem. Mmmm. Dobrou chuť! <3
Ingredience
  • 120 g pohankové mouky
  • 80 g cizrnové mouky
  • 50 g aktivního kvásku (nebo lžičku kypřícího prášku do pečiva, viz obměna)
  • cca 180 g vody nebo rostlinného mléka (dle savosti mouky)
  • špetka soli
  • náplň (např. zdravá verze nutelly, tofu tvaroh nebo kokosový jogurt)
  • ovoce nebo ovocná omáčka (případně marmeláda)
  • posypka / sirup na polití (není nutné)

Jak připravit bezlepkové lívance s proteinem

  1. Smíchejte mouky a sůl v misce.
  2. Přidejte kvásek a postupně přilévejte vodu/mléko.
  3. Zamíchejte do lívancové konzistence.
  4. Mísu dejte do igelitové tašky a na konci udělejte uzel.
  5. Nechejte v míse cca 5 hodin kvasit (dle teploty v místnosti), až se začnou v těstě dělat bublinky a zdvojnásobí se objem.
  6. Nabírejte těsto lžící a na rozehřáté pánvi dělejte lívanečky (případně potřete kokosovým olejem).
  7. Obraťte a osmažte z druhé strany.
  8. Namažte “nutellou” nebo “tvarohem” a ozdobte ovocem, případně můžete polít sirupem a dozdobit oříšky.

Praktické

  • Lívance obracejte, až se lívanec tzv. “zatáhne” (těsto mírně změní barvu, ztmavne).
  • Pokud nemáte pánev, na které by se daly lívance dělat nasucho, tak ji pomažte olejem.
  • V lívancích je obsažena luštěninová mouka, která je sama o sobě nestravitelná, ale díky kvásku se v ní obsažené antinutrienty rozloží a vznikne velmi dobře stravitelný výsledek. Podobně se v Indii vyrábí pomocí fermentace placky Idli, které obsahují luštěninovou mouku urad dal.

Obměna

  • Část cizrnové mouky lze nahradit rostlinným proteinem (např. hrachový, může být i ochucený – vanilkový, čokoládový – ale bez cukru!).
  • Pokud nechcete dělat proteinové lívance, dejte pouze obilnou mouku (200 g).
  • Místo pohankové mouky můžete použít jakoukoli jinou mouku. Pokud neřešíte lepek, tak třeba špaldovou, celozrnnou pšeničnou nebo ovesnou (rozmixované vločky).
  • Pokud nemáte kvásek, vynechejte ho, odeberte cca 30-50 g vody a místo něj dejte kypřící prášek v množství 1 lžičky, těsto zamíchejte a ihned smažte (není třeba čekat).

Děti

  • Tyto lívance jsou vhodné pro děti od 1,5 roku.

11 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Neměla jsem ráda lívance. Teď už mám. 🙂 Ty z kvasku jsou fakt skvělé. Nejčastěji máme kombinaci mouky spaldove a z červené pšenice, nebo spaldove a jecne.

  2. Také používám na mísu s chlebovým těstem jednu igelitku, kterou pak nechám vyschnout na topení. Také se dají koupit mísy s víkem. Je to, jak píše Ajka kvůli vysychání a také aby těsto neokoralo.
    Nepomáhá ani utěrka, těsto na povrchu udělá také suchou kůrku 🙂

    • Verčo, klasickou nutellu bychom nedali. V ingrediencich je odkaz prave na zdravou náhradu – na kaštanovník nutellu, kterou si člověk během par minut vyrobí doma. Ale dekuji za upozornění, dopisu do ingrediencí, ze se jedna o zdravou verzi nutelly, aby to bylo jasné.

      • A jaký máte názor na tuto nutellu? (Děláme doma). Rozmixovat avokádo, vodu, bio kakao (nepražené), rýžový sirup (asi by šel i nějaký slad), teď používáme i datlový sirup, kokosový olej tekutý rozpuštěný (nemusí být, ale je to nadýchanější a krémovější). Někdo dává banány, ty my ne. Také jde i ořechové máslo (také zatím nedáváme). Jde mi o ten princip avokáda, jestli k tomu něco víte, co já třeba nevím?

        • Jani, na občasné zamlsání, když je člověk zdraví, klidně. Ale pozor, je to hodně tučné, takže teď v období jater a žlučníku spíš ubrat.

  3. Musím říct, že mě překvapuje používání mouky z luštěnin, když nejsou uvařené a doporučení pro děti od 1,5 roku. I pro mě je taková kombinace těžko stravitelná, nepoužívám hrašku ani luštěninové mouky (je to ještě léčebná makrobiotická strava?). Nebo to celé kvašení změní? A není zde kvásek, takže kvasíme bez přístupu vzduchu v plastovém pytli? Vždyť ani pečivo kvůli plísním neukládáme do plastového pytlíku?! A navíc je tu spousta článků o bezplastové domácnosti, nejde mi to dohromady, před 100 lety a v tradičních kuchyních nikdo pytlíky neměl, ne? Nevymýšlíme něco, co už vymyšlené bylo a fungovalo to? S kváskem mi za 5 hodin vykyne chleba s 1/2 mouky a 1/2 vařeného obilí. Ale taky bych do něj nedala luštěninovou mouku. Když, tak dobře provařenou luštěninu. Možná mi něco uniká, ale nejde mi to dohromady s jj a stravou dle paní Strnadelové a pana Zerzána, s nimiž – jak jsem to chápala – byl tento web v souladu. 🙁

    • Jančo, luštěninové mouky samozřejmě není vhodné používat na denní bázi. Nicméně v receptu je kvásek, který antinutrienty z luštěnin dobře rozloží (antinutrienty se rozkládají buď fermentací, dlouhým máčením a vařením, anebo klíčením). Podobně se dělají tradičně v Indii placky Idli (z mouky z luštěniny urad dal a rýže). Lívance jsou tudíž velmi dobře stravitelné a lehké. Ohledně plastového pytlíku. Do něho vkládáme mísu s těstem, těsto samotné se do jeho kontaktu nedostane. Kvásek má nejraději vlhko, které právě tento postup dobře zajistí. Já osobně mám jednu tašku, kterou používám na kvásek pořád dokola. Pokud někdo nechce používat, může přes mísu přehodit i utěrku, jen to bude trvat déle, zejména teď v zimě.

    • Ajka už základ vysvětlila a já doplním, že tento web si vůbec neklade za cíl předkládat lidem léčebnou stravu pro vážné zdravotní stavy. Tam je potřeba osekat jídelníček a jít cestou elimininační diety, kdy se v mnoha případech nedávají žádné luštěniny apod. Základní principy jsou vysvětlené v klubu a v kurzech, na nich stojí také jídelníčky pro to připravené. Tam takové lívance nenajdete. To je dobrota, kterou si dáme jednou za čas, někdo možná jednou za několik let, podle toho, jak je zdraví a co si může dovolit. Naším cílem je naučit lidi jíst tak, aby jim bylo dobře, ale taky, aby to bylo dlouhodobě udržitelné. Jíst jen čočku s rýží není ani chutné, ani zdravé, ani udržitelné 🙂 Proto vám tu překládáme vychytané mňamky, abyste se nám v kuchyni a u stolu nenudili a nepokukovali po regálech se sladkostmi plnými éček, cukru apod. 😉

  4. Zobrazit všech 11 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekTofu – sójový sýr
Další článekVztek nebo radost? Rýma nebo chuť vyrazit ven?