Domů > Zdravé recepty > Omáčky

Křenová omáčka

Uvařeno
bez sóji
bez mléka
sezóna zima
děti od 1,5 roku

Křenová omáčka připravená pouze ze zeleniny, dobrých dochucovadel a čerstvého křenu je lahodná a lehce pikantní.

Ingredience
  • 1 větší petržel nebo pastiňák
  • 1 cibule
  • čerstvý nastrouhaný křen asi 5 cm (lze nahradit křenem v lahvičce, ale pozor na cukry a éčka, zvláště u malých dětí)
  • olej
  • sůl
  • zeleninový vývar nebo horká voda
  • cca 3 lžíce kukuřičného škrobu
  • umeocet
  • jablečný ocet

Po dětech jsem začala přibývat na váze. Vyzkoušela jsem snad všechny diety, sportovala jsem, ale hubnout se nedařilo....

Křenová omáčka připravená pouze ze zeleniny, dobrých dochucovadel a čerstvého křenu je lahodná a lehce pikantní.

Příprava křenové omáčky

  1. Cibuli a petržel nakrájíme na větší kostky.
  2. Na rozpáleném oleji orestujeme cibulku, osolíme, po chvíli přidáme petržel a za občasného míchání osmahneme.
  3. Dáme pozor, aby se nepřipálila a podlijeme horkým vývarem nebo horkou vodou.
  4. Přiklopíme pokličkou a pár minut dusíme do měkka.
  5. Na závěr přidáme nastrouhaný křen a necháme jen chvilečku přejít varem.
  6. V trošce studené vody rozmícháme kukuřičný škrob.
  7. Ponorným mixérem rozmixujeme obsah hrnce, přidáme rozmíchaný škrob a necháme ještě minutku povařit, aby škrob nebyl cítit.
  8. Stáhneme z plotny a přidáme smetanu nebo kokosové mléko, pokud chceme smetanovou chuť omáčky. Omáčka je dobrá i bez smetany a pro malé děti je bez ní vhodnější.
  9. Na samý závěr dochutíme umeoctem a jablečným octem podle toho, zda chceme omáčku sladší či kyselejší. Křen se nesmí dlouho vařit, jinak zhořkne.

Pro smetanovou chuť a bílou barvu můžeme přidat cca 3 lžíce kokosového mléka nebo rostlinné smetany.

Praktické

Dětem do roka nepřidáváme ani křen, ani sojovou smetanu či umeocet. Křen můžeme přidat cca od 1,5 roku, ale rozhodně necháme přejít chvilečku varem. Ke konci druhého roku věku už můžeme přidávat i umeocet a smetanu.

Kombinujeme

Křenová omáčka se skvěle hodí ke knedlíkům nebo těstovinám a plátkům seitanu, tempehu nebo pečeným karbanátkům.

Obměna

Místo křenu můžeme požít jiné čerstvé bylinky, které máme rádi, nebo česnek a dostat česnekovou omáčku.

Křenová omáčka pro lenochy

Omáčku také můžeme připravit tak, že dáme do studeného kastrolu olej, na něj vrstvu cibule, na ní vrstvu nakrájené petržele, posolíme, přiklopíme, nemícháme a necháme dusit cca 20 minut. Je to takový líný způsob vaření, resp. dušení, během kterého můžeme dělat něco jiného.

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

2 lidi už poděkovali za článek. Oceňte práci autora také.

Komentáře

Klub

Prave jsem dojedl. Jeste jsem plny dojmu 🙂. Kren jsem mel uz trochu scvrkly, ale vubec to nebylo hořke. Dal jsem si k tomu ryzi a tempeh. Dobre jsem se nadlabnul. Dekuji za recept.

Klub

Prosim, jak tedy predejit, aby nezhrorkla? Dekuji

Ukázat další komentáře

Mohlo by se vám líbit

12
41

Startujeme online kurz Podzimní detox

Čtěte více na toho téma