Domů > Zdravé recepty > Omáčky

Jednoduchá smetanová omáčka ze zelí a celeru (bez smetany)

Uvařeno
bez sóji
bez mléka
bez vajec
sezóna zima

Lahodná jemná omáčka, která nepotřebuje zahušťovat ani extra dochucovat. Bez mouky, bez mléka, bez smetany a přesto smetanová.

Ingredience
  • kus celeru
  • větší kus bílého zelí
  • 1 cibule
  • olej
  • sůl
  • zeleninový vývar nebo horká voda
  • umeocet

Co se všechno může změnit za 2 měsíce? Když perfekcionistku Vlaďku zavřu do skříně a podívám se na to měsíce...

Jak snadno připravit zeleninovou omáčku

  1. Dáme ohřát vývar/vodu.
  2. Cibuli, celer i zelí nakrájíme na větší kousky.
  3. Na rozpáleném oleji orestujeme cibulku se solí. Za občasného míchání osmahneme.
  4. Přidáme celer a zelí a promícháme, krátce společně orestujeme a podlijeme horkým vývarem jen tolik, aby vývar nepřesáhl zeleninu. Raději dáme méně a v případě potřeby doředíme.
  5. Přiklopíme pokličkou a 15 minut dusíme do měkka.
  6. Vypneme, rozmixujeme a ochutnáme. Pokud chceme, přidáme trošku umeocta, který dodá sladkokyselý říz.
  7. Pokud je příliš hustá, přidáme trochu vývaru, aby se dala dobře rozmixovat a byla hladká.

 

Praktické

  • Pokud použijete rané zelí nebo jiné “zelenější zelí” než klasickou zelnou hlávku, bude omáčka místo čistě bílé nazelenalá. Na chuti to neubere ani trochu, jen se nelekněte, že nebude vypadat jako naše na fotce.
  • Pokud máte výkonný mixér, tak získáte krásnou bílou homogenní hmotu.
  • Pro dojem omáčky zahuštěné moukou můžete na závěr zavařit do omáčky lžičku nebo dvě kukuřičného škrobu rozmíchaného v trošce studené vody.
  • Omáčka je sama o sobě velmi chutná, ale můžeme si její chuť doladit přidáním umeocta pro slano-kyselý dojem, jabléčného octa pro sladko-kyselý dojem nebo sojovou omáčkou pro dosolení (ale pozor, bude nám tmavnout omáčka!).
  • Pokud dáte moc vývaru, bude omáčka řídká a bude se na krajích talíře oddělovat voda od tuhé části, proto dávejte vývar po částech a podle potřeby dořeďte.
  • Když je zeleniny plný hrnec, není potřeba zahušťovat, je hustá sama od sebe.

Obměna

  • Můžete z ní udělat křenovou, česnekovou nebo koprovou podle nálady, stačí na závěr přidat bylinky, česnek nebo kopr.

Děti

  • Tato omáčka je vhodná pro děti od 1 roku, ale šetříme se solí a umeoctem, menším dětem vaříme bez tuku a zcela bez soli, pak se skvěle hodí na první příkrmy.

PS: Začínáme Jarní očistu!

Únava, blbá nálada a kila navíc? Nenecháme vás v tom! 😊 Pojďte s tím zatočit. Začínáme 8 týdenní Jarní očistu. Pročistíme tělo, zlepšíme jídelníček i postavu a zase bude dobře.

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

7 lidí už poděkovalo za článek.

Komentáře

Mňam 😋 tak tohle bylo vynikající 👍 k tomu čočkové těstoviny, napařená růžičková kapusta a mrkev, moc jsem si pochutnala 🥰 Nikdy bych nevěřila, že takto jednoduché jídlo může tak skvěle chutnat 😊 Přihodila jsem do omáčky ještě petržel a půl kedlubny 🙂 Fotku nemám, všechno jsme zbaštili 😁

Jak je videt, tak to bylo tak moc dobre, ze me to deti ani vyfotit hezky nenechaly 🤷🏼‍♀️😄

Ukázat další komentáře

Mohlo by se vám líbit

144
70

Videopřání Jíme Jinak 2022 – Uspořádejme si myšlenky

Čtěte více na toho téma

Vyzkoušejte také

Nákyp s černými fazolemi

Zapékané nákypy v chladných dnech příjemně zahřejí. Černé fazole posilují ledviny a červená řepa je dobrá na krev. Vyzkoušejte, jak chutnají společně zapeč...