Domů > Zdravé recepty > Přílohy

Jáhlová kaše

Uvařeno
bez lepku
sezóna zima

Naše oblíbená bezlepková varianta snídaňové kaše nebo lehké večeře.

Ingredience
  • 1 hrnek jáhel
  • 3 hrnky vody
  • špetka soli

Za 14 dní na jídelníčku Jíme Jinak jsem shodila 3 kg. U doktorky na kontrole pak ručička ukázala po dalším týdnu 5 kg...

Jak připravit kaši z jáhel

  1. Jáhly propereme ve studené vodě a vložíme do hrnce se studenou vodou.
  2. Osolíme a dáme vařit.
  3. Když přijdou jáhly k varu (mají tendenci utíkat z hrnce, když se vaří zprudka), ztlumíme plamen.
  4. Necháme bez míchání na mírném ohni vařit cca 30 min., dokud se voda nevstřebá. Můžeme ještě nechat dojít pod pokličkou.

Praktické

  • Pokud si připravujeme jáhlovou kaši na snídani ze suchých jáhel, je potřeba počítat s časovou rezervou a dát jáhly včas vařit. V zimě si můžeme čas vaření zkrátit na polovinu využitím tlakového hrnce.
  • Pokud nemáme vážné zdravotní problémy, můžete jáhly uvařit předem a ráno rozvařit jáhly z předchozího dne s vodou.
  • Skvělá varianta je uvařit jáhlovou kaši večer a na noc ji uložím do peřin či dek. Ráno je krásně teplá a připravená k podávání. Příprava snídaně pak zabere jen pár minut.
  • Na vaření obilovin je vhodné používat hrnec se silnějším dnem, aby se nespálily. Při vaření na plynu doporučujeme rozptylku.
  • Čím více dáme vody, tím více bude výsledek kašovitější, můžete tedy dát klidně vody více, pokud chcete skutečně hodně kašovité jídlo a ne jako na fotce. Prodlouží se pak doba varu. A naopak, pokud budeme vařit v poměru 1:2,5 (2,5 hrnku vody), bude příloha sušší.
  • Zbylé jáhly skladujeme v zavřené nádobě (sklenice nebo mísa s víkem) v lednici a během tří dnů spotřebujeme. Můžeme z nich udělat knedlíky, přidat je od polévky místo zavářky, udělat z nich placky, rychlé rizoto k  večeři apod.
  • Pokrm je přirozeně bezlepkový a nesójový.

Kombinujeme

  • Na snídani je ideální kombinovat jáhlovou kaši s tepelně upravenou zeleninou – dušenou, restovanou, napařenou, jakkoli podle chuti  a aktuální zdravotní kondice.
  • Kaši ještě nazdobíme čerstvou natí a můžeme posypat praženými semínky nebo mandlemi. Já ráda přidávám i lžíci kvašené zeleniny a kousek syrové na ozdobu.
  • Kdo potřebuje připravit kompletní talíř například na večeři, protože v práci nemá dobrý oběd, doplní ještě bílkoviny v podobě luštěnin. Můžeme na talíř dát porci čočky, fazolí, hrachu atd. nebo je můžeme vmíchat k zelenině a houbám do woku. Nemáme-li nic namočeného nebo uvařeného, sáhneme po tofu či tempehu.

Obměna

  • Jáhly můžeme zkombinovat s jakoukoli další obilovinou, naše nejoblíbenější je s rýži nebo quinoou.
  • Jáhly mají zahřívající charakter, takže jsou vhodné v chladnějších dnech. V létě je kombinujeme nejčastěji s kukuřicí (krupice nebo polenta).

Děti

  • Jáhly jsou lehce stravitelné, velmi výživné a navíc bezlepkové, takže je můžeme podávat mezi prvními příkrmy, kdy z receptu vynecháme sůl a můžeme zvednout množství vody, aby byla kašička opravdu kašovitá. 

PS: Jde hubnout a normálně jíst? Pojď to zjistit! 😁

Tisíce lidí s námi shodily 5 kg za 14 dní. Jak to? Máme totiž chutný hubnoucí jídelníček s výbornými recepty, videa, jemné cvičení - a živou podporu! Už za 2 týdny uvidíš výsledky. Mrkni na výzvu Hubneme do plavek a naskoč!

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

44 lidí už poděkovalo za článek.

Komentáře

AHoj, mohu se zeptat, zda je vhodné používat jáhlové vločky místo jahel? Jsou rychleji uvařené, proto z praktického hlediska bych je upřednostnila. Děkuji

Mila Beata
24. 2. 2021

Mnaaaam

Ukázat další komentáře