Domů > Zdravé recepty > Polévky > Obědové

Staročeská čočková polévka s kváskem

Uvařeno
bez lepku
bez sóji
sezóna podzim

Čočková polévka s kváskem je tak dobrá, že by si člověk dal k obědu dvě a oželel by hlavní chod. Jde připravit i bezlepkově. A kdo nemá kvásek, tomu poradíme, jak to jde udělat bez něj.

Ingredience
pro 4 porce
  • 1 hrnek vařené čočky
  • 1 lžíce kvásku (nebo bílé miso pasty)
  • 1 cibule
  • kus kapusty (hrnek pokrájené)
  • kus celeru (1/2 hrnku strouhaného)
  • koření: mletý kmín, 2 bobkové listy
  • 3/4 litru zeleninového vývaru (nebo vody)
  • lžíce oleje
  • špetka soli
  • umeocet (pokud nepoužijete kvásek)

Kouřil jsem od 7 let, pil od 16. Časem se ke způsobu zábavy přidala tráva. Byl jsem ve špatné společnosti. Byl to úni...

Postup

  1. Dáme ohřát vývar, očistíme zeleninu.
  2. Cibuli a kapustu pokrájíme na proužky, celer nastrouháme na hrubo.
  3. V hrnci rozpálíme olej, vložíme na něj cibuli, osolíme, přidáme kmín a orestujeme.
  4. Přidáme kapustu, celer, bobkový list a restujeme několik minut.
  5. Zalijeme horkým vývarem/vodou a pod pokličkou na mírném plameni vaříme cca 20 minut.
  6. Na závěr přidáme čočku, rozmícháme lžíci kvásku v trošce vody a za stálého míchání krátce zavaříme do polévky, aby nebyl syrový.
  7. Pokud je to potřeba, dochutíme sojovou omáčkou nebo umeoctem.

Praktické

  • Bezlepkovou verzi připravíte snadno – použijete bezlepkový kvásek (kukuřičný, rýžový, pohankový apod.) nebo bilé miso.
  • Čím více kvásku, tím hustější a kyselejší polévka – začněte s menším množstvím kvásku a chvíli počkejte, až se provaří. Přidat můžete vždycky.
  • Pokud potřebujete dosolit, použijte trošku sojové omáčky. V případě, že použijete miso, počítejte, že také solí.
  • V našem receptu jsme použili předem uvařenou neloupanou červenou čočku, ale můžete sáhnout po kterékoli jiné. Pokud ji nemáte uvařenou, můžete do polévky přidat na začátku loupanou červenou čočku, ta se vám stihne uvařit stejně rychle jako zelenina.
  • To černé, co plave na vrchu, je řasa hijiky, se kterou se vařila čočka

Obměna

  • Místo kvásků můžete použít bílé miso, bude to chutnat méně výrazně, ale podobně a velmi dobře, tuto verzi také vaříme a moc nám chutná.

Děti

  • Polévka je vhodná pro děti od 2 let, menším dětem ubereme sůl a koření.

PS: Začínáme Jarní očistu!

Únava, blbá nálada a kila navíc? Nenecháme vás v tom! 😊 Pojďte s tím zatočit. Začínáme 8 týdenní Jarní očistu. Pročistíme tělo, zlepšíme jídelníček i postavu a zase bude dobře.

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

Buďte první, kdo poděkuje za tento článek.

Komentáře

lidrohel
8. 2. 2019

Prosím kdy tam mám přidat tu čočku?
děkuji

Michaela
7. 12. 2018

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda také pro polévky, např. konkrétně tuto, platí, že se mají konzumovat čerstvé, tudíž nevařit do zásoby?
Děkuji.

Ukázat další komentáře

Mohlo by se vám líbit

144
70

Videopřání Jíme Jinak 2022 – Uspořádejme si myšlenky

Čtěte více na toho téma