Teriyaki je japonská sladko-slaná omáčka ze 3 ingrediencí: shoyu, sladidla a mirinu. Udělejte si ji ve zdravé verzi. Spolu se zeleninou, seitanem a tempehem je to výtečná kombinace.
Ingredience
pro 4 porce
  • 1 cibule
  • 2 lžíce oleje (výborný je pražený sezamový)
  • 2 větší mrkve
  • půlka brokolice
  • čtvrtka čínského zelí
  • celý tempeh uzený
  • celý seitan speciál
  • mirin (vývar / voda)
  • kuzu a troška studené vody
  • na dochucení: shoyu, slad a případně i zázvorová šťáva

Jak na teriyaki omáčku

  1. Do hrnce s tlustším dnem nebo woku dejte rozehřát olej.
  2. Osmahněte dozlatova cibuli nakrájenou na půlměsíčky.
  3. Posolte a přidejte na sirčičky nakrájenou mrkev, na pásky čínské zelí a na růžičky rozebranou brokolici.
  4. Prohazujte a opékejte. Až se bude zelenina trochu připalovat, přilijte mirin, aby vznikla šťáva (pokud máte málo mirinu, použijte např. 2-3 lžíce mirinu a 5 a více lžic vody nebo vývaru) a 2-3 minuty duste na mírném plameni.
  5. Přilijte kuzu rozmíchané v trošce studené vody (studeného vývaru) a nechejte zeleninu zhoustnout.
  6. Dochuťte shoyu a sladem dle vaší chuti.
  7. Vypněte plamen a pokud máte rádi, přidejte vymačkanou šťávu ze zázvoru.
  8. Zamíchejte, ochutnejte a podávejte.

Praktické

  • Omáčka teriyaki by měla být sladko-slaná. Jejími hlavními ingrediencemi jsou shoyu, mirin a sladidlo – v našem případě slad nebo sirup. Poměry si přizpůsobte dle chuti, pro inspiraci by měly být zhruba takové: 1/4 h shoyu, 1/4 h vody, 1 lžíce škrobu (kuzu nebo maizena), 2-4 lžíce mirinu a 4-5 lžic sladidla (slad, sirup). Z tohoto množství si můžete vytvořit samostatnou teriyaki omáčku do zásoby tak, že ingredience povaříte do zhoustnutí a budete ji uchovávat v lednici ve skleničce.
  • Pokud nemáte mirin, můžete ho vynechat a použít místo něj vodu nebo zeleninový vývar.
  • Přidejte na začátku k cibuli i mandle nebo kešu oříšky a společně s cibulí opékejte nebo je osmahněte samostatně a k jídlu přidejte až na konci jako ozdobu. Krásně omáčku doplní.
  • My jsme teriyaki podávali s celozrnnou rýží vařenou s červenou quinoou a zeleninovým letím salátkem s hořčicí.

Obměna

  • Zeleninu v receptu můžete nahradit jinou – výborná je cuketa, hlávkové zelí, kadeřávek, sladké hráškové lusky, fazolové lusky, paprika apod.
  • Místo tempehu a seitanu můžete dát třeba uzené tofu nebo klidně i nějakou uvařenou luštěninu jako je cizrna nebo fazole.

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.