Základní informace

Jednoduché a rychlé palačinky, samozřejmě bez mléka a vajec, ale k nerozeznání od těch normálních s vejcem a mlékem. Je to snadný a chutný dezert, potěší i hosty, které zdravá strava nebere. Budete si moci dát s nimi, přitom tam nebude špetka cukru či jiných nezdravostí. Kombinace ovoce a obiloviny není úplně ideální, proto je vhodná právě jen jednou za čas jako dezert a palačinky uděláme raději slabounké a ovoce větší vrstvu. Tím jsme udělali pro stravitelnost maximum a teď už si můžeme užívat mlsání 🙂

Ingredience

  • 2 hrnky hladké špaldové mouky
  • 2 hrnky hladké ječné mouky (nebo vynechat a dohromady 4 hrnky špaldové)
  • 1/2 hrnku pohankové mouky
  • studená voda dle potřeba (1-1,5 litru)
  • olej (pokud nemáte kvalitní pánev, kde lze dělat palačinky bez oleje)
  • 2 jablka
  • hrst rozinek
  • skořice
  • na posypání: kokos a obilný sirup (doporučujeme rýžový)

Postup

Omytá jablka zbavíme jadřinců a včetně slupky je nastrouháme na hrubo na stuhadle. Můžeme použít i sekací příruční mixér, bude to rychlejší. Na dno kastrolku dáme takto nastrouhaná jablka, zasypeme je rozinkami propláchnutými ve studené vodě a přidáme trošku skořice pro vůni. Přidáme špetku soli pro zvýraznění chutě a sladkosti, přiklopíme a na mírném plameni dusíme zcela bez vody cca 15 až 20 minut.

V míse rozmícháme všechny mouky.  Postupně pak vmícháváme studenou vodu tak dlouho, až dostaneme velmi řídké těsto na palačinky. Na rozpálené pánvi pak smažíme tenké palačinky a obracíme v momentě, kdy se začnou odlupovat.

Praktické

  • Mně se osvědčilo „smažit“ palačinky na teflonové pánvi jen jednou vytřené olejem, pak už žádný nedávám. Drobečky, které se občas udělají z úlomků, utírám papírovým ubrouskem a mám krásně křupavé palačinky zcela bez oleje.

Kombinujeme

  • Palačinky můžeme podávat teplé na sladko jako dezert nebo na slano jako hlavní jídlo.
  • Zkombinujeme-li palačinku s luštěninovou pomazánkou a teplou zeleninou, dostaneme kompletní talíř a velmi rychlý oběd či večeři.
  • Palačinky můžeme dát dětem do školy či vzít s sebou na výlet místo chleba.

Obměna

  • Stejně dobře můžeme udělat palačinky jen z jednoho druhu mouky.
  • Místo jablek můžeme použít hrušky, švestky, meruňky, podle sezónní nabídky.

🎅 Zdravé cukroví  a dezerty

Bez cukru, mléka, vajec a bílé mouky.

Pojďte si zdravě pochutnat!

  • zdravé Vánoční cukroví
  • ➡ nejoblíbenějších dezerty
  • ➡ 23 videoreceptů + ebook

Překvapte i náročné mlsaly.

Zjistěte více

50 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Tak u nás to dopadlo tak, že mladší synek okamžitě pochopil (aniž by viděl recept), že se jablka mají namazat na palačinku a vysvětlil svému otci, který je chtěl jíst zvlášť, že namazané je to výborné, ba nejvýbornější. Škoda, že jsem jablek neměla dost na všechny palačinky, takže se to jedlo i s klasickou marmeládou.

  2. dnes byly k večeři palačinky se špenátem a na svačinu do školy se zavařeninou a chutnaly. Já jím podle JJ od ledna, ale rodina jen nějaká jídla, takže když chutná tak je to takové malé vítězství. 🙂

    • I malé krůčky se počítají, nenápadně zařazujte a ono se to postupně poddá a nemusí to být na 100% 🙂

  3. Děkuji za moc fajn stránky a moc fajn recepty a nápady. Chci se zeptat na med, používáte? A pokud ne, tak proč?

  4. A náhodou nějaké bez lepku? Předpokládám, že z pohankové nebo rýžové mouky mi nebudou moc držet pohromadě…co?

    • Z pohankové by měly držet dobře, ta výborně pojí a dá se s ní nahradit i vajíčko v receptu.

  5. Chci poděkovat za tento trecept na palačinky! Vařím zdravě už asi 12 let, ale palačinky byly vždycky moje černá můra – ať jsem použila recept jakýkoliv, nechala mouku nabobtnat či ne, dokonce i podlévala olejem (což normálně vůbec nedělám), nefungovalo nic. Dnes ráno jsem se opět po delší době rozhodla udělat palačinky a našla si tento recept s ječnou moukou, palačinky se mi dělaly samy, dokonce i první byla krásná, potom už je dělat můj devítiletý syn – nadšeně :-). Jen jsem přidala trošičku oleje a pak už vůbec nepodmazávala. Díky za něj!!!!
    Co se týká sladu – mám kýbl pod linkou v kuchyni, pokud ho mám dlouho (ale opravdu dlouho), někdy trochu zapění, ale není to na škodu. Kupuji ho v Bruntále už leta, i s dovozem Radiálkou se to vyplatí-. Vždycky když mám nový kýbl nabídnu kamarádkám, velká kilová sklenice (od okurek, medu,…) vyjde i s dopravou tak na 52-54Kč (doprava pokaždé trochu jiná cena), což je polovina toho, za kterou koupíte ve zdravých výživách.
    Sladu a palačinkám zdar :-)!!!!!

  6. Nedaří se mi bohužel dohledat informaci, kde nakupujete ve větším balení sladěnku, i když jsem to tady už dřív četla. Je to sladovna Bruntál? Jakého dopravce používáte? Díky za odpověď.

    • Nakupuji ve Sladovně Bruntál, jedno balení 1,7 kg vyjde asi na 90 Kč s DPH. Mají i ve velkých dózách sypký Sladovit (0,7 kg za taky asi 90 Kč). Jsou velice ochotní a rychlí. Poprvé – byť se jednalo celkem o 3 piksly – to přivezl vytěžovák, podruhé (to už bylo piksel 5) PPL nebo DHL nebo nějaká taková přepravní společnost. Poštovné v obou případech 112 Kč, takže se vyplatí toho vzít víc, sladěnka má trvanlivost 9 měsíců a pokud se neotevře, nemusí být v lednici.

      • Ja take nakupuje ve Sladovne Bruntal. Uz jsem si podruhe radeji objednala ten 14 kg kýbl (prapravu zajistuje Radialka – do 15 kg to loni bylo 92 Kc). Mám ho už od rijna a zbyva mi tam jeste ctvrtina a to ji pouzivam kazdy den do kase obcas pecu a hodne ubylo i na Vanoce.

      • Díky ze reference, už jsem je kontaktovala, opravdu jsou velmi vstřícní. Jen ta doprava se mi zdá dost drahá, tak špekuluju, kolik se mi vyplatí vzít. Používala bych ji sama, ale denně, zatím se mi nedaří zbavit závislosti na sladkém.

        • Když si objednáte kýbl nebo víc piksel, tak to tak draho nepřijde. V obchodě po malých baleních je to o dost dražší. Teda určitě pro mě, vždycky jsem milovala sladké a když jsem přestala jíst cukr, začala jsem sladit i sladěnkou. Ani mi ta závislost na sladkém už nevadí, prostě mi to chutná a když se sladí zdravě…a navíc se ještě hubne 🙂 Měsíčně tu jednu 1,7 kg pikslu spotřebuji. K tomu občas nějaký jablečný koncentrát (to je výborné sladidlo, moc dobré), sirup z agáve, datlí, rýžový sirup… 😀 Kýbl nevím, kde bych skladovala, proto si objednávám piskly, není to o tolik dražší a mám je ve špajzu, načatou v lednici.

          • Přesně tak, také mám nejraději 1,7l piksly a mám jednu vždy na lince, nebo v lednici, když je místo, tuhá se mi lépe odebírá. Zbytek mám ve sklepě. Minulá várka mi lehce nakvasila, ale nic se s chutí nestalo, jen vybublala víčka, holt je to živé :-).

  7. Chtěla jsem si koupit kokos, jenom tady u nás v krámě mají strouhanou kokosovou moučku (obsahuje siřičitany). Máte nějaký tip, co se s tím dá udělat? Děkuji za radu.

      • Ted pročítám komentáře a v životě by mě nenapadlo, že dají do kokosu jako konzervant siřičitany. Do ted jsem si myslela, že jím čístý kokos a ono fuj. Hned jsem se koukla na obal a ono to tam vážně je. To snad ani není možný!
        Koupeno v hypermarketu, tak od ted už jen ve „zdravé výživě“. A číst etikety. Díky holky nebýt klubu a všímavé Radky, tak to ani nezjistím. 🙂

        • Přesně tak, kupte to raději ve zdravé výživě, siřičitany nejdou odstranit nijak.

          • No pozor,ani zdrava vyziva neni zarukou zdrave vyzivy 🙁 sirene merunky tam prodavaji take a jine susene ovoce ..to jsou ty se zarivyma barvama. Susena mleka zajic jsou take ve zdrave vyzive i v lekarne a pritom jsou vsechno jen ne zdrave..prectete si slozeni.

  8. Děkuju za dobrý recept, jednoduchý. I na sladko bez cukru a na slano bez soli se lívance osvědčily… 🙂

    • Víme :-). Je to jednoduchý cukr, který se v těle chová dost podobně jako obyčejný cukr, tj. překyseluje, krade z těla minerály a zatěžuje slinivku.

  9. Tak k tem slavnym palaci mam.ňa kurzu jerk je ochutnala a jsou naprosto vynikajici! Ale jsem Ted v soku jak dlouho to trvalo 🙁 začala jsem v 8 ráno,řvoucí dítě umlcela testovací palacinkou ale zkoncila jsem v 10!!! Povedly se mi jen 3.mam plyn.palacinky se buď pripalovaly a nehodě byly ještě nedodelane nebo se dělaly hrozně dlouho a nakonec jsem měla ze všeho palacinkive kopečky.které ale po ozdobeni chutnaly výtečně 😀 zkusím je tedy znovu,zkusím jiné mouky podle těch ostatních receptu co tu máte.tak mi držte palce!
    K tem kasim co vám nechutnaji.já mam s tím také problém.ale myslím že to je jak eva píše,ze nemám vycistene chuťové buňky.
    já sí teda ještě stále dopreji občas kuře.mam pro vás tip.bramborovou kasi nahraďte kasi javlovo-rýžovou.uvařila jsem sí to dopředu v 1 hrnci jak mi to ukázali ňa kurzu ňa oběd pak jen prohřála a přidala ovesne mléko. Polité stavickou z vypecene zeleniny(celer,mrkev,cibule,vodaolivovy olej.peklo se to zároveň s tím kuretem) to bylo LEPŠÍ ne klasická bramborová!příště už Musím nahradit i to kuře 🙂
    Souhlasím s evou nedávat dětem nic ňa dojedeni pokud nejedi to zdravé.mě holčička ji pouze stravu makrobiotickou a párkrát jsem sí zavařila ze uplne v pohodě si jí tu svou kasi se zeleninkou (bez chute) a ja ji dala ochutnat kousek z mého talíře kde u to bylo vylepšené bylinkami,oříšky a podobně a nemohla jsem ji už přemluvit aby to svoje dojedla..takže poučení pro mě: pokud to dítě jiné-lepší chutě nezná,nemůže je přece vyžadovat 🙂 takže pokud ji jídlo občas nejede, reknu to je ok to jíst nemusis a dam ji hrnecek s vodou a sundam ze zidlicky.ještě mi tu hlady nikdy neumrela 😉 ale učím ji ze prostě jíme takhle a žádné vymýšlení.a funguje to.
    Ještě rada těm kdo začínají a nechutná jim to.nenechte se odradit.já se ňa chvíli nechala a byla to škoda.minulý týden jsem byla ňa kurzu a je to lepší.říkám sí ze je rozhodně méně škody sí ten recept někdy upravit takze sí ram ponechate napr.kureci maso pokud jste masozrouti nako ja ale zbytek udelate dle receptu a postupne casem budete nahrazovat.není to takovy šok pro chutove bunky a clovek ma šanci sí ňa to zvyknout.anebo pious mate nako ja manzela co vote ze by rovnou ňa makrobiotickou stravu ze dne ňa den nepřešel.není nic horsiho do sebe nutit co nam nechutna Jen proto ze bychom meli.melo by to but poteseni 🙂
    Tak jsem se tu vypsala ňa rok dopředu a už nebudu otravovat 😛

  10. Dobrý den děvčata.Já sice nejsem makrobiotčka ale už 5 let se snažím stravovat zdravě.Já tvrdím ,co je domácí z celých zrn ,čerstvé a bez chemije je i zdravé.Ráda vařím podle paní Alenky Mokré http://www.varimezdrave.cz/.K těm palačinkám jsem chtěla jen říci,že já používám právě podle paní Alenky na pánev včelí vosk v rakvičkách.http://www.ignis.cz/items/detail/45 Sice tělu nedodá žádné vitamíny ale ani neublíží.Určitě je to lepší než přepálený olej.Jinak Vám fandím a přeji Vám mnoho dalších lidiček.Vaše recepty jsou přímo skvělé.:-)

  11. Přibrat se dá, to je jasný jako facka, obzvlášť, když jíte hodně pečiva (třeba palačinek a chleba, i když „zdravýho“ kváskovýho :o) a taky sladký (slady apod. :o)
    Děvčata, chtěla jsem se zeptat, jak to děláte, že máte ty palačinky takový žluťoučký??? Já je mám vžd takový hnědošedý a dělám je ze stejných mouk jako vy!!!
    Nepřidáváte tam náhodou kurkumu??? :o))

    • Moc tě zdravíme Tuštičko!!! Do těsta nic nepřidáváme, ale je to dobrý nápad. Prozradím ti tajemství palačinek. Máme skvělýho fotografa :-).

    • já dnes dělala palačinky z kukuřičné mouky a namixovaných ovesných vloček,jinou mouku jsem neměla a měla jsem je krásně žluté

  12. Střídat, různě krájet, různě vařit, různě servírovat, to je oč tu běží 🙂 To přesně chceme. když to neuděláme samy, rodiny nás donutí 🙂 Stevii baští v našem širokém okolí jen jeden člen rodiny, který tak nahradil umělá sladidla. V tom je určitě lepší Stevie než jakýkoli aspartam apod., ty jsou vyloženě škodlivé až jedovaté, ničí mozek a jsou podezřívány z velmi vážných mozkových onemocnění. V našem jídelníčku pro Stevii nějak nezbývá místo a mě osobně ani nechutná, má takovou divnou příchuť, víc mi vyhovují přirozené obilné chuti sladů případně občas sirupů. Stevie je navíc docela drahá 🙂 Pokud si ji nepěstujete doma, což také jde.

    • Děkuji, já jsem stevii nikde neviděla ani nechutnala,jenmě zajímalo, jestli se „může“ jíst. Mě sladěnka nevadí…

      • Mě stévie moc nechutná a ani nevím, na co bych jí používala. Sladěnka je určitě energeticky více vyvážená.

  13. Vám ty obilné kaše bez mléka chutnají a hlavně dětem? Mně tedy moc ne, i když je něčím osladím a čtyřletému synovi pochopitelně také ne (a to není nijak zmlsaný). Ovocné pudinky odmítá v každém případě a jáhlové noky mu taktéž nejely. Myslím, že máte štěstí, že vaše děti jedí všechno. Syn je hubený a od prvních příkrmů špatně jí. Taky jsem měla iluze, že ho budu živit jen zdravě – zeleninou, obilovinami, luštěninami… Teď jsem ráda, když vůbec něco s chutí jí, takže toho zdravého obvykle sní trochu a pak se dojídá něčím méně zdravým. Jinak to, že se při této stravě hubne, je naprosto jasné, ono se tím totiž ani nedá přejíst a kdyby se to přece jen někomu podařilo, tak mu vzhledem k obsahu tuku hrozí nanejvýš nadýmání… Ne všichni ovšem potřebují zhubnout.

    • Já jsem na jiné stravě asi 4 měsíce a zpočátku jsem si kaše dělala jen s rostlinnými mléky, na vodě mi nějak nejely. Ale časem se mi asi vyčistily chuťové buňky. Mléka už nepoužívám vůbec. Výborné je vařit kaše místo ve vodě v zeleninovém vývaru. Je to mňamka. A jak tu jde diskuse ohledně přejídání. Zrovna včera jsem se fest přejedla jáhlovo rýžových nočků s omáčkou, která měla být původně křenová, ale křen již nebyl použitelný tak jsem dala nakonec kvašenou okurku a byla to výborná „znojemská“. Naštěstí kojím a nepřibírám, ale až přestanu, budu se muset dost krotit, protože ta zdravá strava je fakt bašta.

      • Míšo, já myslím, že to není vůbec od věci začít takhle odpovídat těm tlusťochům, co rýpou a závidí. My bychom dříve taky záviděly, říkala jsem vždycky svým hubeným kamarádkám, že to není fér, že oni žerou a jsou hubený a já se držím a nejsem 🙂 Teď naštěstí jíme jinak a nemusíme váhu řešit. Kopnečně! Hurááá! A jak to tu tak čtu, tak ono není co závidět ani těm, co jim to takhle spaluje až moc. Ze zkušenosti vím, že když se vytrvá, tak se i takový metabolismus srovná a zelpší. Takže naděje tu je! JEnj to bude asi chvilku trvat.

  14. Hmmm to vypadá nádherně ..vyzkouším 🙂 Potřebuju ale poradit s výběrem kvalitní pánve, hodí se Wok pánev také na výrobu těchto palačinek? Popř. jaké kvalitní pánve (a za rozumnou cenu)byste doporučili?

    • Ve woku se vám to nebude dobře dělat, potřebujete velkou rovnou pánev, ideálně keramickou, nebo teflonovou, i když teflon je v poslední době hodně diskutabilní. My máme pánve od tefalu, stála kolem tisícovky. Vím, že existují přímo pánve na palačinky, které jsou hodně nízké a palačinka se tak dobře otáčí, my máme vyšší, ale používáme je i na jiné vaření.

  15. Všem moc děkuji… rozvařit sušené ovoce, tak to mě opravdu nenapadlo:-) kustovnici neznám 🙁 Co se týká svačinek, tak dopoledne se bez nich taky docela obejdeme – sní polévku, pak trochu kaše…pak už je oběd, ale odpoledne je svačinka nutná… udělal jsem včera jáhlové nočky – byla jsem z nich úplně nadšená:-), tak jí je dneska můžu udělat na svačinku s tím rozvařeným ovocem… ale malá je včera jedla i samotné – jak jsem vařila, pořád jsem neměla v míse nic – pořád jsme ujídaly 🙂 🙂 Může se obilovina míchat s ovocem?

  16. To je zajímavé, že vlastně všechny vaše palačinky a placky jsou jen mouka a voda a přesto drží pohromadě a navíc jsou dobré 🙂 Co se týká ovoce, v zimě opravdu jíte jen jablka? Mě už se totiž zajídají, dcera už taky moc nejásá, když jí dám něco jablečného ke svačince. Co třeba zavařené letní ovoce? – broskve, meruňky, jahody – ale nevím, jak s tím cukrem? Jde to zavařit i bez cukru? Zvykla jsem si jablka kombinovat s rozinkami, ale dcera se mi po nich už několikrát osypala, takže navíc máme o „chuť “ méně:-(

    • Několik sezon už zavářím úplně běžně bez cukru i vody – jen se špetičkou soli. A jsem naprosto spokojená. Mám vyzkoušené švestky, meruňky, hrušky a jablíčka. Poslední dva druhy doplňuji do skleniček úlomkem skořice. Vše se potom dá použít do nejrůznějších moučníků, ale i na přímou spotřebu.

      • A ještě k tomu ochucení jablíček. Nezkoušela jste místo rozinek kustovnici? Suchá je nic moc. Ale já jí vždy předem namočím a používám, až když nabobtná.

        • Občas sáhnu i po kustovnici, přesně jak píšete, samotná se moc nedá 🙂 Ale zařazuji ji jen velmi zřídka, spíš když neplánovaně dojdou rozinky 🙂 Občas použiji i brusinky, sušené meruňky, sušené švestky, velmi zřídka pak také fíky nebo datle. Ale nebojte se použít i ovoce samotné. Taková jablka a hrušky jsou dobré i bez rozinek či jiných „dochucovadel“.

    • Hanko my stridame jablka, hrusky a potom rozvary ze suseneho ovoce (povari se ve vode a pak se rozmixuje). Snazim se vzdycky udelat svacinu co nejrozmanitejsi – i kdyz u nas furt vedou „tepla jablicka nebo hrusky“ 😀 Nevim, jestli vam to k necemu pomuze, ale treba jo 🙂

      • Úžasný! Lucko děkujeme za příspěvek, opravdu si někdy můžete vyrobit zdravou marmeládu jen rozvařením ovoce, až se z něj vypaří voda, nebo naopak namočit cokoliv sušeného, to pak můžete mlsat v zimě i měruňkovou, nebo švestkovou marmeládu.

  17. Zobrazit všech 50 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekZrnosetí – vítání jara jinak
Další článekCizrnová šťouchanice