Základní informace

Honí vás chuť na zmrmzlinu? Udělejte si hruškové pyré, dejte ho do ledničky a na zmrzlinu můžete klidně zapomenout.  V létě podáváme chlazený, v zimě klidně rovnou po dovaření. Nám tedy zatepla moc chutná i v těchto dnech. Koneckonců je to pro nás zdravější. Kdo ale má v těle velkou horkost, ať si to dá klidně z ledničky.  🙂 Alespoň dětem však nechte odstát a dojít na pokojovou teplotu, ať jim nezaděláváte na angínu.

 

Ingredience (pro cca 6 mističek)

Postup

Očištěné vykrájené hrušky dáme i se slupkou do hrnce. Opereme rozinky na sítku pod tekoucí vodou a přidáme k hruškám. Přidáme  špetkou soli pro zvýraznění sladké chuti. Podlijeme trochou vody, aby se mohly hrušky dusit, není potřeba moc vody, pokud chceme hodně ovocnou konzistenci. Přivedeme k varu a na mírném plameni dusíme pod pokličkou 15 až 20 minut. Když jsou hrušky dostatečně rozvařené, rozmixujeme obsah hrnce ponorným mixérem, stačí i na hrubo, zůstanou v něm příjemné kousky.  Chceme-li hutnější konzistenci, přidáme kukuřičný škrob. Ve studené vodě rozpustíme kukuřičný škrob a přidáme do vzniklé kaše. Pár minut povaříme, aby škrob nebyl v hruškách cítit . Hotové pyré vlijeme do mističek  a zchladlé skladujeme v lednici. Protože rády mlsáme, přidáváme navrch či dospod poháru karobovou čokoládu. To samozřejmě není nutné, pyré je chutné i tak.

Praktické

Pyré nám vydrží dva tři dny v lednici, můžeme si je tedy nadělat do zásoby, případně do praktických krabiček s sebou na výlety či svačiny dětem.

Obměna

Nechcete-li krémovou konzistenci,  použijte místo škrobu agar. Výsledkem bude tuhá hmota, která se dá porcovat či vyklopit z mističky a zdobit.

Můžete udělat pyré i z dalších druhů ovoce nebo zkombinovat různé druhy. Likvidujeme tak obvykle ovoce, které nám v teplu začíná uvadat a které už nikdo nechce jíst syrové. Nikdy však nepoužíváme ovoce nahnilé či plesnivé!

Změnit můžete také zdobení. Místo čokolády dejte plátky mandlí, strouhaný kokos nebo oříšky či pražená semínka. Zrovna tak můžete některou z těchto ingredienci přidat přímo do pyré a rozmixovat s ovocem. Pokud budete mixovat dlouho a do hladka, budete mít jemný krém, který zvládnou se semínky či oříšky sníst i malé děti. Pokud budete mixovat jen chviličku, zůstanou vám velké kousky ovoce a oříšků, což zase většinou ocení muži, protože si rádi “kousnou”.

Děti

Dětem dáváme ovoce ideálně až od 1,4 roku a raději v teplých měsících. Pro ty nejmenší stačí ovoce podusit, rozmixovat a podávat. Do roka rozhodně bez soli. Od 1,5 roku můžeme přidávat i oříšky, mandle, semínka (také podle kousání nebo pořádně rozmixovat), kukuřičný škrob. Karobovou čokoládu odložte klidně až na druhý rok.

16 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Mohu mit dotaz ohledně chia seminek? Obcas je používám na zahuštění ovocných pohárů místo maizeny nebo na přípravu marmelád. Jaky na ne mate nazor?

    • Nejsou lokální, ale v malém množství a občas bych to neřešila, je to hlavně prvopotravina a nic zpracovaného a to je důležité.

  2. jak často by se teď v zimě mělo jíst ovoce a v jaké úpravě ?
    podle Strnadelové by se celkově mělo jíst co nejméně..

    • Přesně tak, v zimě není potřeba vůbec jíst ovoce a pokud ano, tak určitě ne syrové, ale ve formě sušených křížal, nebo pečených jablek buď samostatně, nebo jako součásti koláče (závin ap.).

        • Pokud neznáte principy Jíme Jinak, tak tomu nejspíš nerozumíte a zde bohužel není prostor pro vysvětlování. Zkusím to velmi stručně, ovoce bychom měli mít spíš jako dezert a jíst ho občas (asi 2x týdně, v létě častěji), je to protože překyseluje a zahleňuje organismus. Nám u něj nejde o vitamíny, ani o enzymy, těch máme mraky v denně čerstvě připravené zelenině a v miso pastě. Tepelnou úpravou se jednoduché cukry z ovoce přemění na složité, ovoce tím i zesládně a je lépe stravitelné. Tepelně upravené ovoce se hodí hlavně v zimě, kdy nepotřebujeme ochlazující energii z něj, ale naopak vyhledáváme vše, co nás vnitřně ohřeje.

    • My si to nemyslíme, Hanko. Máme za to, že překyseluje předčasně sklizené nedozrálé ovoce, kde ještě (zjednodušeně řečeno) kyseliny obsažené v ovoci nezměnily svůj charakter na cukry. Věříme, že nadmíra ovoce překyseluje, protože jsou to právě jednoduché cukry, co nám činí tyto potíže. A protože tepelně upravené ovoce obsahuje cukry “pomalejší”, je pro nás výhodnější a nepáchá tolik škod.

      • Jsem z toho opravdu hodně zmatená, protože jeden autor věří v to, další v ono. Nevím, k čemu se přiklonit. Lze si vůbec nějak ověřit, které potraviny jsou kyselinotvorné a které zásadotvorné? Nebo je to opravdu jen o domněnkách a víře?

        • kyselost organismu lze jednoduše zjistit lakmusovým papírkem z moči . ale co já vím, syrové ovoce a zelenina jsou zásadotvorné- ikdyž ovoce jako takové obsahuje kyseliny- např. citrony. ale márte pravdu, že rozporuplné info je všude kolem nás. záleží na tom, komu budete věřit- podle důvěryhodnosti zdrojů

          • Ono to s tím papírkem není tak jednoduché, tělo má určité zásadité a kyselé rytmy, tak je důležité vědět, kdy si moč měřit. Třeba citron je podle lakmusového papírku kyselý, ale v těle se díky minerálům chová zásaditě. Zelenina je většinou zásadotvorná, ale musí se do hodiny po uvaření sníst, jinak postupně oxidací kyselinotvorní.

  3. Teda musím říci ,že je to pochutnáníčko.Dala jsem do karobové polevy místo sladěnky rýžový sirup.Sladěnku jsem neměla.Nevydržela jsem a hned za tepla jeden pohár zblajla.:-)Také jsem si tam přimíchala lehce opražené mandlové plátky.

      • Dámy, výtečný recept. Jen, tak bez karobová čokolády, posypané mandlovými lupínky to bylo vynikající! 😀 Nebylo vůbec potřeba doslazovat. V práci jsem dala ochutnat a druhý den už jsem se dělila o další nášup 😉

  4. Opět velmi lákavé! Oceňuji nejen podrobný recept, ale i praktické rady a obměny ke každému jídlu. Je vidět, že máte jídla vyzkoušená v praxi. Díky,
    Pipi

  5. Zobrazit všech 16 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekKondiment z řas hiziky a dýňového semínka
Další článekDavidův horký jablečný nápoj