Železo – jeden z nejčastěji chybějících minerálů

0

Cítíte se unavení, bez života a máte bledou pokožku? Ze všech důležitých minerálů nám nejčastěji chybí právě železo. Jeho nedostatkem jsou nejvíce ohroženy ženy. Víte, jak nedostatek železa poznat, které potraviny ho obsahují a jak ho doplnit bez doplňků stravy?

Příznaky nedostatku železa

Železo chybí i těm, kteří konzumují maso!
Podle WHO je deficit železa nejčastější nutriční poruchou na světě. Celosvětově má nedostatek železa až 80 % lidí a 30 % populace trpí anémií (ta celosvětově postihuje půl miliardy žen) (2). A až okolo 10 % běžně se stravujících dětí, které jedí maso, má nedostatek železa (1).

Železo je nezbytnou součástí červeného krevního barviva hemoglobinu, složky červených krvinek přenášejících kyslík k buňkám. Když trpíme nedostatkem železa, naše tělo nemá dostatek kyslíku a energie ke správnému fungování. Železo působí i na mnoha dalších místech v našem těle a je součástí celé řady enzymů a imunitního systému, proto se považuje za jeden z nejdůležitějších prvků našeho organismu. Hemoglobin také dodává barvu naší kůži. S úbytkem železa pokožka postupně bledne a v těle vzniká anémie (chudokrevnost).

  • bledá pokožka
  • pocit vyčerpání a únava
  • stres, úzkosti, horší koncentrace
  • časté zadýchávání
  • bušení srdce
  • syndrom neklidných nohou
  • bolesti hlavy
  • vypadávání vlasů
  • časté infekce a horší hojení ran

Hodnoty a měření železa

– V těle dospělého člověka je jen okolo 4 g železa (to sotva stačí na výrobu hřebíku), přitom bez něj bychom nebyli schopni žít ani pár minut
– Nedostatek železa se zjišťuje ze základního krevního testu u praktického lékaře.
– V lékárně lze sehnat i domácí test Veroval. Stačí k tomu kapka krve a výsledek zjistíte za 10 minut.
Normální hodnota železa se pohybuje okolo 40-150 μg/dl krve.
– Pro přesnější určení se používá tzv. „zásobní ferritin“, který se pohybuje u mužů v rozmezí 15 – 200 μg a u žen 12 – 150 μg/dl krve.

Příčiny

  • nedostatečný příjem ve stravě (ať při veganské, anebo klasické stravě s masem)
  • nadbytek bílého cukru, bílé mouky, bílé rýže a mléčných produktů
  • drastické diety
  • silná menstruace
  • těhotenství a kojení
  • chronické nemoci

Zdroje železa potravinách

Přečtěte si také …
Bez léků jsem se vyléčila z těžké anémie (příběh)
Nedostatek železa u dětí: jak ho vyřešit a jaká je prevence (video s Ing. Dášou Lužnou)
Bude mít moje dítě dostatek železa, když nejí maso?
Moje dítě odmítá maso, co s tím?
Jak souvisí nedostatek B12 a anémie (video s MUDr. Vladimírou Strnadelovou)

Při nedostatku železa se doporučuje jako hlavní zdroj červené maso. To ale krom železa obsahuje i velké množství zdraví škodlivých látek.

Pestrá rostlinná strava, která zahrnuje kromě zeleniny a luštěniny také všechny druhy obilovin, různá semínka, ořechy a mořské řasy, je velmi dobrým zdrojem železa. Navíc většina zeleniny je bohatá na vitamín C, který zdvojnásobuje vstřebávání železa. Naopak vápník vstřebávání železa zpomaluje (proto by se železo nemělo kombinovat např. s mléčnými výrobky).

Nejvíce železa z rostlinných zdrojů obsahujímořské řasy, umebošky, shiso lístky, jáhly, lahůdkové droždí, semínka (len, slunečnice, dýňová), luštěniny jako je čočka, fazole a cizrna a také sušené ovoce (meruňky, švestky, fííky).

Léčba

Pokud trpíte nedostatkem železa, je třeba zařadit do stravy potraviny bohaté na železo (podívejte se do tabulky, které potraviny mají nejvíce železa) a uzpůsobit tomu i jídelníček viz sestavený týdenní zdravý jídelníček při nedostatku železa. Není třeba brát doplňky stravy, ani injekční podání, z anémie (i z té hodně těžké) se dá vyléčit pomocí stravy, viz tento příběh.

    Díky za obrovskou inspiraci

    Touto cestou chci Evě a Heleně poděkovat za záslužnou...

    Díky vám jsem začala po 20 letech snídat!

    Duetka: Jídlo je úplně skvělé. Díky vám Evi konečně...

    Po zvážení jsem se nestačila divit!

    Eva: První týden jsem nedržela půst, byli jsme na...

    Díky vám jsem začala vařit polévky – jsou tak chutné i rychlé na přípravu!

    Marta: Milá paní Evo, chtěla bych Vám moc poděkovat za...

    Moc se mi líbí nové stránky

    Jana: Nové stránky jsou úžasné! Skvěle se v nich teď...

    Děkuji, že se na JJ můžu dozvědět zásadní fakta o jídle

    Maki: Musím říct, že pravda je často dost krutá..jsem...

    JJ má pro mě kouzlo, které nejde ani popsat

    Miluše: JJ má pro mě kouzlo, které nejde ani...

    Díky JJ mám více energie a 5 kg dole

    Libenk: Hlavně chci moc poděkovat za Váš přístup, pořád...

    Pochutnali jsme si a v bříšku máme jak v pokojíčku

    Martya: No to jsme si pochutnali. Jak říkala moje...

    Vaše videorecepty jsou úžasné, každý den se zdokonaluji

    Iva: Ahoj! Od 21.12. nepiju kávu, od 25.12. nejím...

    Výsledky se dostavují okamžitě

    Magda:  Jsem moc ráda, že jsem s vámi všemi...

    Můj 19letý syn začal sám vařit dle JJ

    Magda: Před chvílí se starší syn (19 let) ptá,...

    Největší hubnutí nastalo po vysazení cukru a bílého pečiva

    Mrask: Dobrý den, začala jsem asi 14 dní před...

    Konečně více vnímám své tělo

    Avka: Ahoj celému týmu JJ a všem, kteří prošli...

    Konečně vím „ jak na to“

    Marcela: Ahoj holky, Evičko, Helenko, opravdu moc pěkný kurs. Přála...

    Poděkování

    Dobrý den, chtěla jsem moc poděkovat za tyto inspirující...

    Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

    Jak to vidíte vy? Napište komentář.

    Komentujte
    Vaše jméno

    Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

    Předchozí článekLuxusní karamelový sladký krém (na palačinky nebo cukroví)
    Další článekZázvorové jáhly s dýní