Železo – jeden z nejčastěji chybějících minerálů

0

Cítíte se unavení, bez života a máte bledou pokožku? Ze všech důležitých minerálů nám nejčastěji chybí právě železo. Jeho nedostatkem jsou nejvíce ohroženy ženy. Víte, jak nedostatek železa poznat, které potraviny ho obsahují a jak ho doplnit bez doplňků stravy?

Příznaky nedostatku železa

Železo chybí i těm, kteří konzumují maso!
Podle WHO je deficit železa nejčastější nutriční poruchou na světě. Celosvětově má nedostatek železa až 80 % lidí a 30 % populace trpí anémií (ta celosvětově postihuje půl miliardy žen) (2). A až okolo 10 % běžně se stravujících dětí, které jedí maso, má nedostatek železa (1).

Železo je nezbytnou součástí červeného krevního barviva hemoglobinu, složky červených krvinek přenášejících kyslík k buňkám. Když trpíme nedostatkem železa, naše tělo nemá dostatek kyslíku a energie ke správnému fungování. Železo působí i na mnoha dalších místech v našem těle a je součástí celé řady enzymů a imunitního systému, proto se považuje za jeden z nejdůležitějších prvků našeho organismu. Hemoglobin také dodává barvu naší kůži. S úbytkem železa pokožka postupně bledne a v těle vzniká anémie (chudokrevnost).

  • bledá pokožka
  • pocit vyčerpání a únava
  • stres, úzkosti, horší koncentrace
  • časté zadýchávání
  • bušení srdce
  • syndrom neklidných nohou
  • bolesti hlavy
  • vypadávání vlasů
  • časté infekce a horší hojení ran

Hodnoty a měření železa

– V těle dospělého člověka je jen okolo 4 g železa (to sotva stačí na výrobu hřebíku), přitom bez něj bychom nebyli schopni žít ani pár minut
– Nedostatek železa se zjišťuje ze základního krevního testu u praktického lékaře.
– V lékárně lze sehnat i domácí test Veroval. Stačí k tomu kapka krve a výsledek zjistíte za 10 minut.
Normální hodnota železa se pohybuje okolo 40-150 μg/dl krve.
– Pro přesnější určení se používá tzv. „zásobní ferritin“, který se pohybuje u mužů v rozmezí 15 – 200 μg a u žen 12 – 150 μg/dl krve.

Příčiny

  • nedostatečný příjem ve stravě (ať při veganské, anebo klasické stravě s masem)
  • nadbytek bílého cukru, bílé mouky, bílé rýže a mléčných produktů
  • drastické diety
  • silná menstruace
  • těhotenství a kojení
  • chronické nemoci

Zdroje železa potravinách

Přečtěte si také …
Bez léků jsem se vyléčila z těžké anémie (příběh)
Nedostatek železa u dětí: jak ho vyřešit a jaká je prevence (video s Ing. Dášou Lužnou)
Bude mít moje dítě dostatek železa, když nejí maso?
Moje dítě odmítá maso, co s tím?
Jak souvisí nedostatek B12 a anémie (video s MUDr. Vladimírou Strnadelovou)

Při nedostatku železa se doporučuje jako hlavní zdroj červené maso. To ale krom železa obsahuje i velké množství zdraví škodlivých látek.

Pestrá rostlinná strava, která zahrnuje kromě zeleniny a luštěniny také všechny druhy obilovin, různá semínka, ořechy a mořské řasy, je velmi dobrým zdrojem železa. Navíc většina zeleniny je bohatá na vitamín C, který zdvojnásobuje vstřebávání železa. Naopak vápník vstřebávání železa zpomaluje (proto by se železo nemělo kombinovat např. s mléčnými výrobky).

Nejvíce železa z rostlinných zdrojů obsahujímořské řasy, umebošky, shiso lístky, jáhly, lahůdkové droždí, semínka (len, slunečnice, dýňová), luštěniny jako je čočka, fazole a cizrna a také sušené ovoce (meruňky, švestky, fííky).

Léčba

Pokud trpíte nedostatkem železa, je třeba zařadit do stravy potraviny bohaté na železo (podívejte se do tabulky, které potraviny mají nejvíce železa) a uzpůsobit tomu i jídelníček viz sestavený týdenní zdravý jídelníček při nedostatku železa. Není třeba brát doplňky stravy, ani injekční podání, z anémie (i z té hodně těžké) se dá vyléčit pomocí stravy, viz tento příběh.

    První vyzkoušený salátek z kurzu a naprosto výborný!

    Iva: Teda mňam, mňam, mňam, první vyzkoušený salátek z...

    I můj nastávající se oblizuje až za ušima

    Vfadra: Jídla jsou skvělá, celkově se snažím vařit zdravě,...

    První týden kurzu a 2 kg dole!

    Lada: Už mi nepnou kalhoty přes stehna a je...

    Mám lepší a vypnutější pleť

    Evča: Ahoj Evi, nevím, jestli to se patří, přesto...

    Je úžasné, jak jde váha sama dolů!

    Jajabre: Zdravím všechny. Zítra to bude 14 dní. Koupila...

    Přerod tetičky Tsunami na tanečnici salsy pokračuje.

    Evi, Helčo. Co jste mi to udělaly! Místo práce...

    Z receptů JJ jsem úplně unešená

    helusa27: Bože, to je dobré! Zatím jsem trochu podezíravá...

    Splaskla jsem v obličeji a mám lepší náladu

    Stipl2: Po týdnu mám 2,5 kg dole a vidím,...

    Manžel, velký masožravec, vidí, že mu omezení masa prospívá

    Stramis: Já vařím podle JJ od listopadu, teď mám...

    Díky za obrovskou inspiraci

    Touto cestou chci Evě a Heleně poděkovat za záslužnou...

    Jíme jinak mi dává smysl

    Palmate: Děkuji za váš kurz. Studuji čínskou medicínu a...

    Po kurzu mě vyřadili z diabetologie

    Lentilka: Já se minulý rok přihlásila do Vánočního kurzu...

    Děkuji za podrobné recepty, inspiraci a motivaci

    Jája: Dobrý večer, jsem začátečník a tak dost nestíhám.....

    Musím pořídit nový šatník – zhubla jsem z 60 na 53 kg!

    Hanka: Jen jsem Vám chtěla poděkovat. V kurzu jsem...

    Vaření je rychlé, jednoduché a velmi chutné! Jsem vděčná, že jsem do toho šla.

    Ivanavaokabu: Tolik nových chutí a tolik zeleniny jsem nesnědla...

    Už nechci vařit klasiku, kterou jsem dříve vařila

    Pavlivlmaeorua: S pomocí dcery jsem se dostala k programu...

    Jste unavená a vyčerpaná? Posilte v zimě ledviny

    Nastartujte imunitu a vyhněte se nemocem.

    Je to snadné. Zjistěte, jak na to.

    Stáhnout ZDARMA

    Jak to vidíte vy? Napište komentář.

    Komentujte
    Vaše jméno

    Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

    Předchozí článekLuxusní karamelový sladký krém (na palačinky nebo cukroví)
    Další článekZázvorové jáhly s dýní