Domů > Magazín > Těhotenství a porod

Zdravý jídelníček v těhotenství – co jíst a čemu se vyhnout

Správná výživa během těhotenství je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících zdraví a správný růst plodu – u miminka snižuje riziko nemocí a vrozených vývojových vad. Proto je zdravý jídelníček v těhotenství extrémně důležitý. Prospějete tak miminku a vaše tělo bude lépe připraveno na porod a období po něm.

Výskyt onemocnění u dětí je možné ovlivnit stravou v těhotenství

Co je to nutriční (metabolické) programování
– Disciplína pediatrie zabývající se vlivem výživy v raném věku na zdraví dítěte v dospělosti.
– Vychází z výzkumů, které zjistily, že genetika ovlivňuje zdraví jedince (např. rozvoj civilizačních onemocnění) pouze ze 20 % a z 80 % mají vliv okolní faktory, zejména výživa, kterou dítě přijímá od prenatálního věku do 3 let.

Výzkumy ukazují, že nesprávná výživa matky v počátcích těhotenství je často příčinou nižší porodní hmotnosti dítěte. A nejen to – ovlivňuje zdravotní stav jedince v průběhu dalšího života.

V období prenatálního vývoje dítěte se začíná rozhodovat o výskytu určitých onemocnění (jako například kardiovaskulární nemoci, vysoký cholesterol, hypertenze, ekzémy, cukrovka, obezita atp.). Tomuto fenoménu se říká metabolické (nutriční) programování, kdy nedostatek nebo nadbytek živin může aktivovat geny pro nejrůznější onemocnění. I malá změna ve stravovacích návycích matky může mít v tomto období velký dopad na zdraví miminka. Úplně nejlepší je samozřejmě začít se zdravou stravou ještě před početím.

Optimální výživa pomáhá podporovat vývoj imunity, mozku a energetického metabolismu dítěte, budovat zdravé stravovací návyky a maximalizovat možnosti prevence vzniku alergií, cukrovky, kardiovaskulárních chorob a dalších chronických a civilizačních chorob. (zdroj)

Zdravý jídelníček v těhotenství

Pokuste se omezit nebo vyloučit:

Do jídelníčku v těhotenství zařaďte:

  • obecně: kvalitní, celistvé, přírodní a sezónní potraviny (nejlépe v BIO kvalitě nebo od farmáře)
  • čerstvě tepelně upravenou i syrovou zeleninu
  • kvašenou zeleninu
  • ovoce (sezónní a lokální, ne exotické)
  • luštěniny (správně připravené, aby nenadýmaly)
  • celozrnné obiloviny (i méně známé druhy jako jsou: jáhly, pohanka, slzovka, quinoa, teff, amarant, polenta, černá a červená rýže, divoká rýže)
  • oříšky a semínka
  • rostlinné oleje
  • zdravé dezerty slazené ovocem nebo obilnými sirupy a slady
  • dostatečný příjem tekutin (vody)

Důležité aspekty jídelníčeku v těhotenství:
kvalita a kvantita potravin (není třeba jíst za dva, stačí jen mírně zvýšený příjem, cca o 15 %)
– výživově vyvážený jídelníček (což zajistí pestrost a kvalita jídelníčku)
pestrost stravy (co do druhů potravin, jejich přirozených barev, chutí i stylů přípravy)
zdravá a chutná strava (přirozené, celistvé a nezpracované potraviny)
– dostatečný pitný režim
jezte vědomě, v klidu, dobře žvýkejte, nejezte v noci, u TV, PC nebo mobilu
poslouchejte své tělo (možná potřebujete navíc svačiny nebo větší či druhou večeři)
rozšiřte svůj jídelníček o zdravé potraviny – zařaďte obiloviny, luštěniny a zeleninu, abyste měla dobrý zdroj minerálů, vitamínů a vlákniny, které jsou v tomto období moc důležité. Nezapomínejte také na olejnatá semena, která jsou zdrojem důležitých mastných kyselin.
uberte na soli a slaných potravinách i dochucovadlech
zařaďte sladký nápoj a nápoj ze lněných semínek
pokud začínáte se zdravou výživou v těhotenství, jídelníček měňte pomalu, krok za krokem (pokud jste zvyklá jíst maso a vejce, vybírejte si to nejkvalitnější libové a jezte ho jen 1-3x týdně a zařaďte raději ryby; vejce jen 1x týdně nejlépe z domácího chovu; mléko a mléčné výrobky nepotřebujeme, vápník můžeme čerpat z jiných zdrojů, případně pomalu vylučte slazené a ovocné mléčné výrobky, zmrzliny, tavené a tučné sýry a vybírejte jen ty kvalitní jako jsou bílé farmářské jogurty a kefíry; bílou mouku a pečivo nahraďte za celozrnné, nejlépe kváskové; cukr za obilné slady a sirupy)

Nezbytné živiny v těhotenství

V těhotenství je důležité, aby strava obsahovala všechny potřebné živiny – vitamíny a minerální látky. To zajistíme konzumací dostatečného množství zeleniny, celozrnných obilovin, luštěnin, ořechů, semen, mořských řas a ovoce. Nejdůležitějšími živinami ve stravě těhotných žen jsou: kyselina listová (ve velkém množství ji obsahuje listová zelenina, také zelenina košťálová, kořenová, ovoce i celozrnné obiloviny), vitamín D, vápník, železo (viz jídelníček při anémii a nedostatku železa) a omega3 mastné kyseliny.

Přečtěte si:

Jídelníček a těhotenství – co si z toho vzít?

  • Strava v těhotenství má přímý vliv na vývoj plodu. Proto je na místě dbát v těhotenství více než kdy jindy na dodržování zdravé životosprávy.
  • Důležité je mít co nepestřejší jídelníček složený z celistvých přirozených potravin a vařit si chutná jídla.
  • Poslouchejte své tělo. Každé těhotenství je úplně jiné – co se týká chutí, potřeb, únavy i psychické pohody.
  • Zaměřte se hlavně na konzumace potravin obsahujících kyselinu listovou, železo, vápník a omega3 kyseliny.
  • Řada žen může trpět hypoglykémií, v takovém případě je vhodné jíst vícekrát denně po menších porcích.
  • Chutě na sladké uspokojujeme zdravými dezerty (amasaké, obilné krémy, nepečené dezerty, agarové bábovičky aj.) a sladkým zeleninovým nápojem.

PS: Z práce do práce, život letí a vy nic nestíháte?

Pokud před sebou stále jen hrnete všechny ty povinnosti, které život přináší, je čas se zastavit. 🛑 Je tohle život, který chcete? O tomto jste snili? Asi ne. V přírodě začíná nový biologický rok, nový začátek a i my to letos můžeme udělat jinak. Právě tomu se v Jarní Očistě také věnujeme a máme dokonce připravený silný závěrečný aktivační rituál, aby se vaše záměry mohly uskutečit. Zdaleka v očistě nejde jen o vyvážený jídelníček. Pojďte si ujasnit touhy, naberte zas energii a pojďte se cítit ve svém těle lépe. Začněte s námi 8 týdenní Jarní očistu. Pročistíme tělo, zlepšíme jídelníček, postavu i psychiku.

Zdravé recepty, zdravé vaření a životní styl. Tisíce receptů zdarma. Co víme, sdílíme! :-)

7 lidí už poděkovalo za článek.

Komentáře

Ja som teraz nedávno zistila, že čakáme bábätko a odvtedy mám ešte väčšiu motiváciu stravovať sa čo najlepšie. Som šťastná, že som našla vaše stránky :) toľko informácií, tak prehľadne – úžasné… Ďakujem za vašu prácu :)

Nedávno jsem někde slyšela, že by se prý v počátku těhotenství nemělo lněné semínko. Ale vůbec mě nenapadá proč? Naopak jsem si myslela, že je vcelku prospěšné, když člověka trápí zácpa…A teď nevím, jestli ho smím nebo ne. Můžete mi poradit jak to je?

Ukázat další komentáře

Vyzkoušejte také

47
12

Sacharidy a štíhlá vyrýsovaná postava – jde to dohromady?

Po sacharidech se přibírá. Když chci hubnout, musím sacharidy vyřadit nebo eliminovat. Nejlépe jít do nějaké formy nízkosacharidové diety (např. keto dieta...