Domů > Zdravé recepty > Hlavní jídla > Luštěniny

Fazole na paprice se smetanou

Uvařeno
bez lepku
bez sóji
bez mléka
sezóna zima

Pokud máte rádi omáčky, tak tahle vás zaručeně potěší. Je to v podstatě česká klasika, ale místo kuřete použijete mnohem výživnější fazole. Jakou zvolíte přílohu už je na vás, nám nejvíce chutná rýže Basmati nebo noky.

Ingredience
pro 4 porce
  • 150 g velkých bílých fazolí (sloních) nebo jiných bílých
  • 2-3 cibule
  • 1 mrkev
  • olej
  • sůl
  • lžička sladké červené papriky
  • 2-3 lžíce kukuřičného škrobu
  • 3 dcl zeleninového vývaru nebo vývaru z fazolí anebo horké vody
  • na dochucení: umeocet, jablečný ocet nebo citron
  • asi 100 ml sójové, nebo ovesné smetany na dochucení

Janina je maminka dvou úžasných dcer a aniž by o to stála, musela najednou řešit celiakii u té mladší.

Jak připravit fazole na paprice

  1. Velké bílé fazole namočte přes noc a pak je uvařte v papiňáku cca 1 hodinu do máslova.
  2. Cibuli nakrájíme na hodně jemné kostičky a mrkev nastrouháme na hrubém struhadle.
  3. Do kastrůlku dáme olej, zahřejeme ho, přidáme cibuli, mrkev, trochu soli a vše společně restujeme.
  4. Přidáme lžičku červené sladké papriky, chvilku ještě restujeme a pak zalijeme horkým vývarem nebo horkou vodou.
  5. Dusíme asi 10 minut a pak přidáme uvařené fazole. Společně povaříme dalších 10 minut a pak omáčku zahustíme.
  6. Kukuřičný škrob rozmícháme v deci studené vody a vlijeme do omáčky. Povaříme asi 2 minuty do zhoustnutí. Pokud je omáčka moc hustá, trochu rozředíme vývarem, pokud je řídká, rozmícháme ještě trochu škrobu.
  7. Omáčku sundáme z plotny a přidáme sójovou smetanu. Smetanu přidávejte po malých částech a ochutnávejte, možná vám bude stačit mnohem méně, než je uvedeno v receptu.
  8. Omáčku opatrně dochutíme umeoctem. Pokud už je dost slaná, použijeme jablečný ocet nebo citron.

Praktické

  • Po přidání smetany už omáčku nevaříme, smetana by se srazila.
  • Jako příloha se hodí všechny druhy rýže, bulgur, těstoviny nebo také celozrnné noky.

Kompletní talíř

  • Aby jídlo bylo kompletní doporučujeme talíř ještě doplnit o tepelně upravenou zeleninu. Ideálně napařenou brokolici, nebo květák, či ranné zelí. Můžete si udělat i nishime z jakéhokoliv druhu zeleniny.  Pak máme zastoupenou luštěninu (fazole), obilovinu i tepelně upravenou zeleninu. Pro dokonalost doporučujeme hotové jídlo ještě doplnit o lžíci kvašené zeleniny a můžeme dozdobit praženými semínky a zelenou petrželkou, nebo jinou natí.

Obměna

  • Místo velkých bílých fazolí můžete použít i menší, nebo úplně jiný druh. Omáčka je výborná také s cizrnou. Místo obilné, nebo těstovinové přílohy se hodí i knedlíky nebo noky.

Děti

  • Takové jídlo je vhodné až pro děti od 2,5 let, pokud je stravujete přísně jako my.
  • Od roku by se totiž mělo velmi opatrně začít s olejem a solí, sojovou smetanu dáváme až po druhém roce.

Pokud dítě běžně dostává maso apod., pak není co řešit a můžete klidně podávat tento pokrm, protože ve srovnání s konvenční stravou je pořád ještě velmi light.

PS: Přibrala jste po zimě? 😦 Během 2 týdnů to spravíme! 😁

Sezóna plavek začne brzy. Máme chutný jídelníček, skvělé recepty, videa, jemné cvičení - a samozřejmě živou podporu a motivaci. Už za 2 týdny uvidíte výsledky. Mrkněte na výzvu Hubneme do plavek a naskočte!

Zdravé recepty, zdravé vaření a životní styl. Tisíce receptů zdarma. Co víme, sdílíme! :-)

35 lidí už poděkovalo za článek.

Komentáře

makropes
22. 1. 2024

Moje oblíbené jídlo, dneska bez smetany, jen zahuštěné škrobem a dochucené umeoctem.

👍

Ukázat další komentáře

Vyzkoušejte také

Rýžový nákyp s mrkví a dýní

Jak ze zbytků obilí udělat luxusní jídlo? Zkuste tento recept a uvidíte, jak zabodujete!

Nákyp s černými fazolemi

Zapékané nákypy v chladných dnech příjemně zahřejí. Černé fazole posilují ledviny a červená řepa je dobrá na krev. Vyzkoušejte, jak chutnají společně zapeč...

Osvěžující kuskus

V létě není nad jednoduché a osvěžující jídlo. Tohle se perfektně hodí na výlety, do krabičky a nebo můžete takto navrstvit kuskus i do menších pohárků a p...